In 2015, een jaar na de invoering van de Wet passend onderwijs, trekken drie wetenschappers de conclusie dat er geen stevige visie bestaat op de uitgangspunten van passend onderwijs aan kinderen met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB). Een kleine twee jaar later komen zij met het boek ‘Kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs’. Hierin zetten de psychologen en orthopedagoog een brede visie op passend onderwijs aan kinderen met LVB uiteen. Dit meldt Universiteit Leiden.
NOG
Visie op omgaan met leerlingen met LVB in het passend onderwijs
-In een opiniestuk in NRC uitten Anika Bexkens, Mariëtte Huizinga en Dorien Graas destijds hun zorgen over de gevolgen van de invoering van passend onderwijs voor kinderen met LVB. “De Wet passend onderwijs heeft sociale inclusie (meedoen) als doel en gaat uit van de positieve werking van inclusief onderwijs. Maar vanwege hun beperkte aanpassingsvermogen ervaren veel LVB-leerlingen problemen in het regulier onderwijs. Zij hebben namelijk behoefte aan extra ondersteuning. Dat vraagt om zorgvuldigheid, deskundigheid en een stevige visie op de uitgangspunten van passend onderwijs aan kinderen met LVB, die opvallend genoeg op dit moment ontbreekt.”
Vervolgens wilden de psychologen en orthopedagoog het niet bij deze constatering laten. Ze schreven het boek ‘Kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs’, waarmee ze een aanzet willen geven tot het ontwikkelen van een visie hierop. De redacteuren zijn daarbij ingegaan op reacties op het opiniestuk vanuit het veld. Het boek bevat zowel hoofdstukken van de redacteuren als bijdragen van een leerling, een ouder en collega’s uit onderzoek en de (onderwijs)praktijk.
Volgens de auteurs is de inzet van de leerkracht erg belangrijk voor het slagen van passend onderwijs voor kinderen met LVB. Toch staat deze er niet alleen voor. Het boek richt zich daarom naast leerkrachten ook op ondersteuners en andere betrokkenen in het passend onderwijs. De redacteuren zijn van plan om op basis van het boek ook een onderwijsmodule voor leerkrachten te ontwikkelen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids