Normal_cheerful-portrait-of-a-young-white-man-at-high-sch-2023-02-21-22-15-12-utc

Heutink ICT en Presentis, leveranciers van ICT-oplossingen voor het onderwijs, gaan een samenwerking aan om het praktijkonderwijs (pro) en het gespecialiseerd onderwijs (go) te helpen bij de digitalisering van de onderwijsprocessen en een efficiënte en veilige inzet van ICT. De samenwerking krijgt vorm in een integratie van twee producten waarmee beide partners zich in de markt onderscheiden: de MOO Suite (Mijn Omgeving Online) van Heutink ICT en het digitaal leerlingbegeleidingssysteem van Presentis. De oplossing werd gisteren gepresenteerd tijdens de vierde landelijke conferentie vso – pro – (v)mbo. Dit meldt Heutink ICT.

Patrick Nijkamp, manager vo bij Heutink ICT, ziet enorme synergievoordelen voor Presentis en de MOO Suite. "Door deze combinatie ontstaat er een totaaloplossing voor de dagelijkse begeleiding van de leerling en de werkzaamheden van de docent. De MOO Suite geeft leerlingen en leerkrachten via single sign-on toegang tot alles wat ze in de digitale omgeving nodig hebben. Accounts van leerlingen worden in Presentis vastgelegd en van daaruit automatisch gedistribueerd via ECK-iD naar de MOO Suite en gekoppeld aan de juiste klas, lesmethodes en Microsoft 365-accounts. Scholen hoeven niet meer na te denken over de techniek, alles gaat vanzelf en veel handwerk wordt overbodig."
 
Peter Hubert, directeur van Presentis: "Het mooie van deze samenwerking is dat we scholen een leerlingvolg- en begeleidingssysteem bieden met alles in één, inclusief werkomgeving en infrastructuur. Samen bieden we one-stop-shopping, en ik weet uit ervaring dat scholen in het pro en go daar veel behoefte aan hebben. Voor ons als Presentis is het ook een groot voordeel dat de technische basis op orde is op een school en we niet met allemaal verschillende partijen sso-koppelingen hoeven te bouwen. Heutink ICT heeft dat allemaal al geregeld, en dat is ook voor onze klanten een groot pluspunt."

Toegankelijkheid

Presentis past goed in een tijd waarin de overheid serieus inzet op veilige systemen en het ontwikkelen van digitale basisvaardigheden, aldus Peter Hubert. “In het pro en go staat de individuele leerling nadrukkelijk centraal, ook in dit verband. De leerling moet zelf aan de slag kunnen met digitale vaardigheden, een eigen portfolio bijhouden, foto’s en video’s uploaden. Waarbij privacy en veiligheid natuurlijk ook van groot belang zijn. Ik werk zelf in het praktijkonderwijs en de vraag die wij als school hadden, kon niet worden beantwoord met de systemen die er al waren.
 
Daarom zijn we zelf een systeem gaan ontwikkelen dat precies past bij wat pro- en go-scholen nodig hebben. Presentis is niet opgezet als een systeem voor leerkrachten maar als een systeem voor leerlingen waar leerkrachten ook mee werken. Bij ons is 99 procent van een leerlingdossier zichtbaar en toegankelijk voor leerling en ouders. Zo biedt Presentis niet alleen een middel om een dossier op te bouwen maar helpt het leerlingen ook dingen zelfstandig te leren en zich te ontwikkelen. Dat maakt Presentis echt uniek.” 

Digitale ondersteuning

Patrick Nijkamp benadrukt dat het inzetten van ICT en het ontwikkelen van digitale basisvaardigheden begint met een visie op digitalisering in het onderwijs. “Juist in het pro en go is het belangrijk dat scholen hier een visie op hebben, als basis voor beleid. Onze onderwijsadviseurs helpen scholen te bouwen aan een visie en brengen de ICT-vaardigheden van de leerkrachten zorgvuldig in kaart. Vervolgens komen we met een passend professionaliseringsaanbod, met bijvoorbeeld workshops, bootcamps of complete opleidingen.” 
 
Door: Nationale Onderwijsgids