Normal_onderzoek_chemie_wetenschap

Docenten in het hoger onderwijs willen hun studenten graag betrekken bij onderzoeksactiviteiten. Zij menen dat studenten zo de kans krijgen onder meer een kritisch denkvermogen en onderzoeksvaardigheid te ontwikkelen. In de praktijk worstelen de meeste docenten echter met de realisatie ervan, zo blijkt uit promotieonderzoek van Yanjuan Hu aan de Universiteit Leiden.

De integratie van onderzoek in het hoger onderwijs is wereldwijd een populaire trend. Promovenda Hu van de Leidse universiteit vroeg zich af of integratie altijd wenselijk en mogelijk is. Daarvoor ondervroeg zij verschillende Nederlandse en Chinese docenten en ontdekte opvallende gelijkenissen.

“Veel docenten in toegepaste wetenschappen of op een hogeschool komen niet uit een onderzoekcultuur”, legt Hu uit. Daarin ligt meteen een van de oorzaken van het probleem: “Ze zijn vaak onervaren op onderzoeksgebied, laat staan dat ze goed weten hoe zij hun studenten erbij kunnen betrekken. In het taalonderwijs levert het ook problemen op. Studenten moeten leren lezen en schrijven in een andere taal; het is moeilijk om ze ook nog kritisch onderzoek naar die taal te laten doen”, aldus Hu.

Hu benadrukt dat haar onderzoek nog slechts een verkenning is van het probleem. Verder onderzoek is nodig om het gat tussen de ideale situatie en realiteit te kunnen dichten in het hoger onderwijs.

© Nationale Onderwijsgids