Normal_schrijven_studie_studenten

Leerlingen die met een pen aantekeningen maken, onthouden de lesstof beter en langer dan degenen die een laptop gebruiken, blijkt uit onderzoek. Wetenschappers bevelen daarom het gebruik van een pen aan in de collegezaal. Dit meldt RTL Nieuws.

Wetenschappers Audrey en Ruud van der Weel onderzochten de hersenactiviteit van twintig Noorse studenten, terwijl ze typten of met pen schreven. Het bleek dat hersenen actiever informatie aan het verwerken waren, wanneer studenten zelf de pen ter hand namen. Volgens de onderzoekers komt dit doordat zintuigen op een rijkere manier worden gebruikt. Hierdoor wordt het geheugen beter getriggerd en kan informatie beter én langer worden opgeslagen in de hersenen. Bij typen worden minder zintuigen gebruikt, wat de hersenen luier maakt.
 
Daarom pleiten beide Van der Weels voor het gebruik van een pen in de collegezaal. Schrijfles in plaats van typeles blijft volgens hen belangrijk op de basisschool. Het kan grote invloed hebben op de zintuiglijke en motorische ontwikkeling van de hersenen. 
 
© Nationale Onderwijsgids