Zestien docenten van de Universiteit Twente (UT) gaan in een pilotproject ruim een jaar lang onderzoek doen naar hun eigen onderwijs. De docenten onderzoeken thema's als studentmotivatie, het vervroegen van begripmomenten, videocoaching en gaming in het onderwijs. Het onderzoek start op 20 oktober en loopt tot december 2017. Dat meldt UT Nieuws.
De docenten doen onderzoek naar verbetering en innovatie van hun eigen onderwijspraktijk. Dit wordt gedaan vanuit een academische aanpak. Initiatiefnemers zijn het Centre of Expertise in Learning and Teching (CELT), HR en CEE. Marije Hahnen en Martine ten Voorde van CELT noemen het pilotproject een logisch vervolg op de Basiskwalificatie Onderwijs, een bewijs van didactische bekwaamheid voor docenten. Het is de bedoeling dat de deelnemende docenten aan het eind van het onderzoek een Seniorkwalificatie Onderwijs (SKO) hebben behaald.
De zestien docenten die deelnemen aan het pilotproject zijn vanuit de vijf faculteiten en University College ATLAS voorgedragen. Tot december 2017 krijgen ze 160 uur de tijd om in dit onderzoek te steken en krijgen ze vanuit CELT en CEE een coach, seminars, workshops en 2500 euro aan ‘zakgeld’ per persoon aangeboden.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids