Studenten bedenken systeem om geld terug te vragen bij vertraging

Twee Utrechtse studenten hebben ervoor gezorgd dat treinreizigers makkelijker geld terugkrijgen van NS bij flinke vertragingen. Al 14.000 reizigers hebben al gebruik gemaakt van de dienst. Dat meldt het AD.

NS meldt op haar site dat als je trein een half uur vertraging heeft je een gedeelte van de ritprijs kunt terugkrijgen. In werkelijkheid is het een stuk lastiger om geld terug te vragen. Je moet een formulier online invullen en precies kunnen aangeven om welke trein het gaat en hoe de lang de vertraging was.

Software 

Michael en zijn studievriend Daan vonden dat dit makkelijker kon. Tijdens een schoolproject schreven ze een software die automatisch alle treinen van Nederland bijhoudt. Zodra een trein vertraging heeft, wordt dit bij hen geregistreerd.

Compensatie bij vertraging 

Dat resulteerde in de website trein-vertraging.nl. Reizigers scannen hun OV-chipkaart of NS-abonnement. Daar staan worden al je treinritten automatisch al opgeslagen. Bij vertragingen controleren de studenten of je recht hebt op een compensatie. Mocht dat het geval zijn, dan dienen de studenten een claim in bij de NS.

Vergoeding voor de studenten 

De dienst is niet gratis, de studenten houden 20 procent van het ontvangen bedrag als een soort van vergoeding. “Maar als je drie vrienden uitnodigt, hoef je niet te betalen.”

Door: Nationale Onderwijsgids / femke van Arendonk