Veilig Verkeer Nederland daagt jaarlijks landelijk studententeams van hogescholen uit om ideeën voor jongerencampagnes voor verkeersveiligheid te ontwikkelen. Tijdens de finale op vrijdag 20 juni wisten vier eerstejaarsstudenten Communicatie van Windesheim de publieksprijs te winnen. Dit meldt Windesheim.
NOG
Publieksprijs Veilig Verkeer Nederland voor campagne studenten Windesheim
-De aanwezige leerlingen uit het voortgezet onderwijs waren zeer enthousiast over het eigentijdse idee om populaire YouTube video-bloggers in te zetten als rolmodel om fietsend mobielgebruik bij leeftijdsgenoten terug te dringen. Een aantal video-bloggers of ‘vloggers’ van YouTube is zeer populair bij jongeren op basisscholen en middelbare scholen. Hun filmpjes worden door grote groepen bekeken en onderling gedeeld.
Enthousiasme bij leerlingen
Tijdens de pitch in de finale bleek dat team ‘Five4One’ van Windesheim met hun campagne de juiste snaar bij jongeren had weten te raken. Toen een jury van volwassenen de studenten vroeg of ze er wel zeker van waren dat hun idee zou gaan werken lieten leerlingen uit de zaal enthousiast weten dat zij alle genoemde vloggers kennen en hen ook zien als hun helden en rolmodel. De publieksprijs was de beloning voor dit kansrijke idee.
Don’t try this at home
Als onderdeel van hun pitch lieten de studenten Communicatie een campagnefilmpje zien, gemaakt in de stijl van een video-blog. Het filmpje introduceert vlogger Bardo aan de hand van snelle montage van beelden in de serie ‘don’t try this at home’, waarna hij de jongeren aanspreekt en zegt dat je niet moet fietsen en bellen tegelijk.
Top 4
De finale werd met een neuslengte voorsprong gewonnen door tweedejaarsstudenten van de Hogeschool Utrecht. De studenten van Windesheim werden tweede. Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en Fontys Hogescholen Eindhoven werden derde en vierde. De ideeën van de studenten kunnen door Veilig Verkeer Nederland worden gebruikt voor hun eigen campagne.
© Nationale Onderwijsgids