Sam Steltman (25) en David Hup (23) hebben de game bedacht. Het lespakket bestaat uit een reanimatiepop en een iPad met een app. In tweetallen doorlopen de leerlingen met de app de verschillende stappen van het reanimeren, zoals beademen, borstcompressies geven en de AED aansluiten. Via sensoren in de pop krijgen de leerlingen direct via de app te horen of ze het goed doen of dat ze iets in het reanimeren moeten aanpassen.
Uiteindelijk maken alle leerlingen een test, volgens de makers “eigenlijk net een Mario-spelletje van vroeger. Je moet iemand zo lang mogelijk in leven houden voor een hoge score.” Die scores worden bijgehouden op een scoreboard, waardoor scholieren uit heel Nederland tegen elkaar kunnen strijden.
Het vernieuwende van deze methode is dat leerlingen zelfstandig kunnen werken met de app. Er zijn geen extra instructeurs nodig. Inmiddels is 10 procent van de benodigde 15.000 euro voor de appontwikkeling via crowdfunding opgehaald. Als er genoeg geld binnenkomt, zal er volgend schooljaar een pilot met de app op vijf Amsterdamse middelbare scholen gestart worden.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids