Als het aan LAKS-voorzitter Janouke van Meerveld ligt, hebben leerlingen meer inspraak bij sollicitatiegesprekken met docenten. Leerlingen zijn dan meer geneigd om een docent te accepteren. Ze reageert hiermee op het ontslag van docent Nederlands Thijs Poelhekke die twee dagen na zijn komst op het Montessori College Twente in Hengelo alweer weg moest. Leerlingen vonden namelijk 10 jaar oude berichten van hem op social media, waarin hij zich extreem en seksistisch uitliet. Dit meldt Tubantia.
Hoewel de school afwist van zijn berichten op Twitter, is hij na de ophef die onder leerlingen ontstond alweer ontslagen. Van Meerveld van LAKS noemt het onnodig en denkt dat dit voorkomen had kunnen worden als leerlingen bij de sollicitatiegesprekken betrokken waren geweest. “Het zijn niet de mooie functies op een cv die zij belangrijk vinden, maar degene die voor hen zit.” Door leerlingen te betrekken, is er meer draagvlak. Daarbij hebben ze het gevoel zelf betrokken te zijn geweest bij de keuze voor een bepaalde docent. Grote kans dat ze er dan positiever instaan zodra de nieuwe docent voor de klas staat.
Leerlingen betrekken
Een klein aantal scholen in Nederland betrekt leerlingen bij het sollicitatieproces, maar het merendeel niet. Zo ook het Montessori in Hengelo niet. Een woordvoerder geeft ook aan hier nooit van te hebben gehoord.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky