Op het Lodewijk College in Terneuzen zijn deze meivakantie zo’n 200 leerlingen uit de regio examentrainingen aan het volgen. Landelijk gaan er miljoenen euro’s naar bijscholing, maar het LodewijkCollege pakt het anders aan. Dat meldt Omroep Zeeland.
Veel leerlingen zijn in deze periode bezig met de voorbereidingen voor hun eindexamens, want vanaf 11 mei beginnen ze weer. Examentrainingen op het Lodewijk College zijn gratis en voor alle leerlingen in Zeeuws-Vlaanderen. Het Lodewijk College geeft de examentrainingen zelf, want particuliere instituten vonden het te ver om naar Zeeuws-Vlaanderen af te reizen.
Verschillende examentrainingen
Een jaar of tien geleden is de school begonnen met de extra lessen in de meivakantie. Dit jaar doen er volgens Peter Boone van het Lodewijk College zo’n 200 leerlingen uit de hele regio mee. De leerlingen kunnen zich aanmelden voor verschillende examentrainingen en worden in een paar uur klaargestoomd voor dat examen.
Bijlessen of trainingen
Bijlessen in rekenen of taal is de meest gebruikte vorm van extra onderwijs. In het basisonderwijs maakt volgens het CBS 13 procent van de leerlingen gebruik van extra lessen of trainingen waar ouders voor moeten betalen. In het voortgezet onderwijs gaat het om 10 procent van de scholieren. Ook voor huiswerkbegeleiding (7 procent), examentraining (4 procent) en oefenen buiten schooltijd (6 procent) worden regelmatig kosten gemaakt door ouders.
Achterstanden weggewerkt
De motieven van ouders zijn bekend. In het voortgezet onderwijs is het doel vaak dat achterstanden worden weggewerkt of dat er extra ondersteuning is bij specifieke leerbehoeftes. De voorbereiding op examens speelt ook vaak een rol. Ouders vinden dat ze zelf thuis de extra ondersteuning niet kunnen geven en dat er op school te weinig persoonlijke aandacht is.
Reguliere lessen
Docent Els Driedijk van het Lodewijk College ziet ook liever dat er in de reguliere lessen tijd is voor bijscholing. “Dan hoeft het niet in de vakanties. Maar in de lessen zit je in grotere klassen, zit je met een vol rooster en leerlingen hebben veel uren achter elkaar les. Nu hebben sommige leerlingen twee trainingen achter elkaar, dat is drie uur les per dag. Dat zijn ze gemotiveerder dan als ze de hele dag in de sleur zitten.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk