Logo_download__1_
De actie Kinderpostzegels heeft dit jaar een vernieuwde opzet gekregen. De organisatie heeft een wedstrijd-element toegevoegd: groepen met de meest verkochte zegels krijgen als beloning kaarten voor pretpark Duinrell. Niet alle basisscholen zijn daar zo blij mee. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
De Stichting Kinderpostzegels Nederland heeft voor dit jaar bedacht dat groepen met de meest verkochte kinderpostzegels kaarten krijgen voor pretpark Duinrell. Ook wordt bekende YouTuber Dylan Haegens ingezet om leerlingen te coachen door met leuke filmpjes te laten zien met welk doel zij op pad gaan en hoe het bestellen werkt. Daarnaast kondigt hij de nieuwe Kinderpostzegel bestel-app aan en geeft hij tips hoe de kinderen het beste hun postzegels kunnen verkopen.
 
Leerkrachten en schooldirecties zijn niet zo blij met de vernieuwde opzet. Ze vinden het met name bezwaarlijk dat aan een goed doel een competitief element wordt toegevoegd. ”Wij proberen kinderen te leren dat ze uit zichzelf iets doen voor een goed doel. Nu wordt de gedachte ‘voor wat, hoort wat’ ingebracht’’, zegt directeur Hanneke Overmeer van de Alfonsusschool in Enschede. Dat beaamt directeur Mick Geurts van basisschool De Borgh in Hengelo: “Meedoen aan de Kinderpostzegelactie getuigt van burgerschap. Belangeloos iets over hebben voor de medemens.’’ Sommige basisscholen kiezen er dan ook voor om niet mee te doen met de wedstrijd en de kinderen op de ‘ouderwetse’ manier langs de deuren te laten gaan met kinderpostzegels.
 
De Kinderpostzegelactie start dit jaar op woensdag 27 september om 12.00 uur. Vanaf vandaag kunnen leerlingen de filmpjes van Dylan Haegens alvast bekijken.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids