Maar liefst 112 basisschoolleerlingen in de regio Noord-Nederland (28 teams) staan in de regiofinale van het Techniek Toernooi. Op donderdag 29 maart laten zij bij de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool Groningen zien welke innovatieve en creatieve oplossingen zij hebben bedacht voor de uitdagingen van dit jaar. Dit meldt de Hanzehogeschool.
Het Techniek Toernooi is een techniekwedstrijd voor leerlingen uit alle groepen van het basisonderwijs in Nederland en België. In teams van vier werken de kinderen aan een technische opdracht. De acht uitdagingen hebben dit jaar te maken met het begrip ‘water’. Zo bouwen de kleuters een waterbaan waarmee ze energie op kunnen wekken; kinderen uit groep 3 en 4 laten zelfgebouwde waterinsecten op het water staan en de bovenbouw bouwt een duikboot die na 3 minuten duiken boven water komt of maakt een waterrad en sleept een boot zo hoog mogelijk een helling op. De beste teams van de regiofinales gaan naar de grote landelijke finale.
Aan het begin van het schooljaar kunnen scholen en buitenschoolse opvang organisaties kiezen welke uitdagingen zij in hun lessen of buitenschoolse activiteiten willen integreren. Op deze manier kunnen zij hun leerlingen kennis laten maken met techniek. De deelnemende vestigingen sturen hun teams (maximaal één per opdracht) naar de regiofinales. De winnaars van deze regiofinales gaan door naar de grote finale op 7 juni in Arnhem.
Tijdens de grote finale op 7 juni in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem nemen zo’n 550 finalisten het tegen elkaar op. Een hooggeleerde jury in toga beoordeelt de prestaties van deze teams. Klokhuispresentator Bart Meijer presenteert het programma en verzorgt de prijsuitreiking.
Het Techniek Toernooi wordt dit jaar voor de veertiende keer georganiseerd en is door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging in het leven geroepen om wetenschap en techniek in het onderwijs in te bedden. Via de lessenserie van het Techniek Toernooi leren leerlingen niet alleen over natuurkundige principes, maar worden ze ook gestimuleerd in taal, rekenen en motorische en sociale vaardigheden.
De samenwerking met het Nederlands Openluchtmuseum plaatst de opdrachten in een cultuurhistorische context. De lesopdrachten zijn namelijk verbonden met de historische presentaties, -ambachten en -gebouwen in het Openluchtmuseum. Kinderen ervaren zo in de praktijk hoe techniek zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld, verweven is in het dagelijkse leven en hoe technische innovaties de maatschappij verder hebben gebracht.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids