Vanaf groep 7 van het primair onderwijs, de brugklas van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) tot en met het laatste jaar van het vmbo gaan leerlingen uit heel Nederland komend schooljaar aan de slag met een bijzondere opdracht vanuit het Van Gogh Museum en ASML. De challenge In het licht van Vincent daagt hen uit op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de kunstwerken te behouden voor de toekomst. En om de verhalen van Vincent en de beleving van zijn schilderijen nieuwe dimensies te geven. Dat doen ze als deelnemer aan Vakkanjers, een programma waarin leerlingen hun vakmanschap ontdekken en ontwikkelen. Dit meldt Vakkanjers.nl
Vincent van Gogh vertelde verhalen met zijn brieven, tekeningen en schilderijen. Helaas hebben weersomstandigheden, licht en vervoer veel invloed op de conditie van zijn werk. Het Van Gogh Museum en ASML, hun Partner in S cience , onderzoeken samen de invloed van licht op de verf die Van Gogh gebruikte. Ze zoeken naar betere manieren om de kunstwerken te behouden voor de toekomst, zodat de verhalen van Vincent en zijn schilderijen verteld kunnen blijven worden. Net als bij ASML spelen wetenschap en technologie in het Van Gogh Museum een belangrijke rol. De Vakkanjers gaan hierbij helpen in uiteenlopende technische challenges.
Welkom in Van Goghs kleurrijke wereld
Dit jaar stappen de Vakkanjer de kleurrijke wereld van Vincent van Gogh binnen. Maar eigenlijk moet íedereen zijn talent en zijn meesterlijke werken in het echt kunnen zien en de verhalen erachter ontdekken. Maar hoe kan je optimaal voor Vincents schilderijen zorgen? En hoe zijn ze het beste te presenteren? Hoe is zijn werk interactief te maken of hoe kun je de beleving van het verhaal erachter vergroten? En wat als het museum mobiel wordt gemaakt en het naar mensen toe wordt gebracht? Hoe ervaren en beleven mensen deze mobiele pop-up versies dan? Tijdens deze challenge vragen het Van Gogh Museum en ASML de Vakkanjers hiervoor concrete oplossingen te bedenken. De teams met de beste ontwerpen pitchen hun idee tijdens het landelijke finale Vakkanjers LIVE.
Techniek is onmisbaar
“Bij het Van Gogh Museum vertellen we het verhaal van één van Nederlands beroemdste kunstenaars. Dat daar zowel voor als achter de schermen veel techniek bij komt kijken weten mensen vaak niet”, legt René van Blerk uit, Senior Educator van het Van Gogh Museum. “We zoeken altijd naar samenwerking, want we kunnen niet alles alleen. Zo helpt techbedrijf ASML, onze Partner in Science , bij het technisch onderzoek naar schilderijen. En zo zetten de Vakkanjers voor ons hun technische vaardigheden in bij het bedenken van nieuwe, creatieve manieren om mensen in de wereld van Vincent van Gogh te laten stappen.”
Onderzoekende houding
“Bij ASML vinden we het belangrijk dat kinderen op vroege leeftijd in contact komen met techniek. Techniek vind je overal en dus ook in de kunstwereld. Samen met het Van Gogh Museum proberen we de onderzoekende houding die Vincent typeerde te stimuleren bij een nieuwe generatie en daarom is dit project met Vakkanjers een perfecte match”, benadrukt Inge Wouters, Programma Manager Education bij ASML.
Over Vakkanjers
Vakkanjers is een programma van Jet-Net & TechNet, ontstaan uit een initiatief van technische sectoren om meer jongeren te interesseren voor techniek. Met Vakkanjers ontdekken en ontwikkelen jongeren hun vakmanschap al sinds 1999. Vakkanjers is een educatief programma waarin leerlingen een oplossing bedenken voor een technisch vraagstuk. Dat doen ze aan de hand van realistische opdrachten voor een échte opdrachtgever.
Vakkanjers omvat vier projecten op verschillende niveaus: vanaf groep 7 van het primair onderwijs, de brugklas van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) tot en met het laatste jaar van het vmbo. Leerlingen ontwikkelen naast technisch vakmanschap ook 21st century skills als initiatief nemen, probleem oplossen, teamwork en klantcontact. Met deze vaardigheden hebben ze straks een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Kijk voor meer info op www.vakkanjers.nl.
Door: Nationale Onderwijsgids