Het schooljaar is voorbij. Voor mij een heel bijzonder schooljaar: het schooljaar waarin mijn boek Lesgeven vanuit je hart uitkwam, een schooljaar waarin ik een heel jaar lang dezelfde klassen lesgaf en mijn laatste schooljaar voor de klas. Het einde van het schooljaar gaf me ook nog 'Leergeluk' en het event 'Meesters met Dromen'. Aardig wat om op terug te kijken dus.
Al jaren deel ik mijn verhalen vanuit mijn klaslokaal en dat kan ik dus straks niet meer doen. Gelukkig heb ik heel wat docenten aangestoken om ook hun verhalen te gaan delen en hoop ik dat steeds meer docenten dat gaan en blijven doen. Ik deelde mijn verhalen niet omdat ik nou per se wilde laten zien wat ik doe in de klas, maar wel om te laten zien wat voor effect dat had op mijn leerlingen en studenten en uiteindelijk ook op mijzelf.
Leergeluk
In feite heb ik twintig jaar lang mijn leerlingen en studenten leergeluk willen laten ervaren in mijn klaslokaal. Zonder dat het woord bestond, is dat wel precies wat ik heb gedaan, daarom ben ik zeer dankbaar dat ik nu vanuit dat woord mijn missie buiten het klaslokaal samen met mijn broer kan gaan voortzetten - houd leergeluk.nl en de bedrijfspagina op Linkedin in de gaten!
Leergeluk ervaren tijdens je gehele schooltijd is wat mij betreft het allerbelangrijkste wat er is. Voor mij is leergeluk veel meer dan een fijne dag hebben gehad op school.
Werkgeluk
Leergeluk is iets dat voor iedereen bij de grotere ervaringen van het leven behoort en dat kan voor iedereen anders zijn, voor mij is het: vaardigheden opdoen, kennis leren en jezelf kunnen ontwikkelen als persoon vanuit je eigen authenticiteit, in verbinding met degene die voor de klas staat, die je vertrouwen geeft en vrijheid, die je een gevoel van verantwoordelijkheid voor je eigen persoonlijke ontwikkeling geeft en daarbij begeleidt. Het kan niet anders dat als je leergeluk hebt ervaren op school, dat je per definitie werkgeluk ervaart tijdens je carrière - je bent je immers veel meer bewust van wie je bent, wat je kunt, wat je nog zou willen leren en op welke manier.
En dat leergeluk is niet alleen van groot belang voor leerlingen en studenten, maar ook voor degene die voor de klas staat en in feite voor iedereen die leert - of dat nou op school is of in je werk, je hobby of gewoon in het dagelijks leven. Als je leergeluk ervaart, wil je elk moment van de dag wel leren toch?
Leren van leerlingen
Als ik terugkijk op 20 jaar lesgeven, kan ik niet anders zeggen dat ik heel veel leergeluk heb ervaren als docent voor de klas. In het onderwijs zelf, als je ernaar kijkt als systeem, was mijn leergeluk soms wat minder groot, maar daar heb ik ook mijn weg in gevonden, door open, eerlijk en kwetsbaar te zijn over wat ik nodig had als mens en als docent en daar zelf dus verantwoording in te nemen. Gelukkig trof ik overal waar ik werkte meedenkende directeuren en onderwijsmanagers en ook al werden ze misschien weleens gek van me, ze hebben me altijd gesteund.
Mijn leergeluk voor de klas bestond vooral uit leren van mijn leerlingen: zij zijn degenen die mij de wereld hebben laten zien zoals die voor hen was van 1998 tot nu en dat heeft mijn beeld van de wereld op een heel bijzondere manier enorm vergroot en verrijkt. Vanuit hun culturen en gewoontes, vanuit hun talenten en kwaliteiten hebben zij mij verbaasd, ontroerd, gemotiveerd en alleen maar nieuwsgieriger gemaakt naar nog meer kennis over de wereld om ons heen. Ik ben enorm dankbaar voor alle jonge mensen die aan mij voorbij zijn gegaan. Door hen ben ik altijd optimistisch gebleven over ons onderwijs en ben ik blijven dromen. En nu kan ik mijn onderwijsdroom - iedereen in het onderwijs van leergeluk naar werkgeluk - gaan waarmaken en daar heb ik ontzettend veel zin in.
Meesters met Dromen
Iemand die zijn droom ook heeft waargemaakt is Emin Kececi, hij wilde 24 uur lang met allerlei mensen in en om het onderwijs over ons onderwijs praten om mensen te verbinden en elkaar te inspireren met alle mooie dingen die er gebeuren op allerlei scholen en onderwijsinstellingen. Hij vond in Bart Ongering en Yasin Yaylali twee partners en samen met hen en nog wat onderwijsharten heeft hij er dus voor gezorgd dat zijn droom ook werkelijkheid werd.
In Pakhuis de Zwijger was ik zelf 24 uur lang getuige van de langste onderwijsontmoeting ooit: iedereen die elkaar kende van social media was blij om elkaar in real live te treffen, er werd gelachen, naar elkaar geluisterd, er werden vragen gesteld maar bovenal werden er inspirerende verhalen gedeeld en werd er bevestigd dat er zoveel moois gebeurt in en om ons onderwijs, dat daar heel veel mensen op allerlei manieren energie en liefde in stoppen en dat er heel veel ruimte is voor nog veel meer.
Missie
En precies dat laatste is een belangrijk onderdeel van mijn missie: de plekken in het onderwijs zichtbaar maken waar heel hard aan leergeluk wordt gewerkt, zodat we elkaar kunnen inspireren en dat we er met zijn allen voor kunnen zorgen dat het leergeluk zich als de donder als een olievlek door alle plekken van ons onderwijs verspreid.
Mijn zomer bestaat voor de tweede keer op rij uit werken aan mijn droom en vakantie vieren, jullie wens ik een hele fijne zomervakantie toe met genoeg ruimte om tot jezelf te komen, om te dromen, energie op te doen voor het nieuwe schooljaar, maar denk ook alvast na over de vraag: Wat betekent leergeluk voor jou?, want die vraag ga ik na de zomer aan zoveel mogelijk mensen stellen.
Het main event van Meesters met Dromen is hier terug te kijken:
Het manifest dat geschreven wordt aan de hand van meer dan 150 bijdragen van allerlei mensen in en om het onderwijs wordt na de zomervakantie overhandigd aan de ministers van onderwijs. Lees ook het interview met Emin Kececi over de onderwijsmanifestatie: 'Meesters met Dromen 24-uurs manifestatie, een vlam van hoop voor het onderwijs'.
Pascal Cuijpers is leraar beeldende vorming en faalangstreductietrainer op een middelbare school. Tevens schrijft hij columns, opiniestukken en gedichten over het onderwijs...
Judith Knapp-Brouns werkte bijna tien jaar -na het behalen van het PABO diploma in 2000- op een VSO ZMLK school. Hoewel ze met veel plezier met deze bijzondere doelgroep we...
Joep van Dongen is mede-eigenaar van Internetbureau Precies en Hostingvergelijker.nl en gastblogger op verschillende platforms. Hier deelt hij zijn kennis op het gebied van...
Jan Ruigrok is pedagoog en expert herstelgericht werken in het onderwijs: leren door fouten maken en , wanneer dat nodig en mogelijk is, deze samen met anderen herstellen. ...
"Beter (taal- en lees)onderwijs voor de leerlingen. Dat is een thema waar ik me sterk op richt. Of het nu gaat om ontwikkeling van visie en beleid of professionalisering va...
Dr. Ton Bruining is verbonden aan KPC Groep als adviseur, coach, opleider en onderzoeker. Hij promoveerde op een onderzoek naar leren op de werkplek. Twee maal vervulde hij...
Suzanne Lustenhouwer is 12 jaar actief geweest als docent Engels en digitale vaardigheden in Amsterdam. In haar lessen ontwerpt Suzanne leeractiviteiten die creativiteit en...
Mijn naam is Femke Blok. Ik ben 28 jaar en mijn hobby´s zijn escaperooms spelen, reizen en koken. Voor mijn werk ben ik werelddocent en daarbij sta ik met veel plezier voor...
Walter van de Elsen is netwerkpartner en richt zich op het verbeteren van samenwerking in teams. Hij is expert op het gebied van het vergroten van psychologische veiligheid...
KPC Groep is een landelijk opererend onderwijsadviesbureau. De kern van ons werk is het realiseren van duurzame verbeteringen op het gebied van leren en opleiden. Altijd sa...
Taco Houkema werkte als leerkracht in het basisonderwijs en is inmiddels ruim 20 jaar directeur op verschillende basisscholen. Daarnaast is hij zelfstandig onderwijsadviseu...
Act4Respect zet zich samen met jongeren en professionals in voor gelijkwaardige relaties tussen jonge vrouwen en mannen waarin geen ruimte is voor fysiek, seksueel of cyber...
Margriet van der Sluis PhD is Assistent Professor en Academic Director van de Executive Master of Management in Education (MME) van TIAS School for Business and Society en ...
De Vereniging Openbaar Onderwijs behartigt de belangen van het openbaar onderwijs en streeft een onderwijssysteem na waarin kinderen van ouders van alle gezindten met elkaa...
Simone van Dijk is projectleider bij Diversion, een bureau voor maatschappelijke innovatie. Simone is o.a. projectleider van het onderwijsproject Under Pressure. Het lespro...
De Vereniging Openbaar Onderwijs behartigt de belangen van het openbaar onderwijs en streeft een onderwijssysteem na waarin kinderen van ouders van alle gezindten met elkaa...
Al 24 jaar trainer/coach in communicatie en stresspreventie-trainingen en de laatste jaren ook columniste. Ik geef diverse workshops en lezingen over deze onderwerpen.
Lucy Reijnen is dramadocent, trainer en trainingsacteur. Ze heeft ook ervaring als schoolopleider. Ze studeerde Omgangskunde, volgde daarna de Master SEN- opleiding en heef...
Sinds 10 jaar ben ik werkzaam bij Maltha studiecoaching, welke al sinds 1982 deskundig is op het gebied van studiebegeleiding in de vorm van persoonlijke begeleiding, coach...
Bregje Pel is auteur van het onderwijsboek 'Tussen sleur en zwier'. In dat boek onderzoekt ze aan de hand van persoonlijke verhalen de menskant van het leraarschap.
Als manager bij Jet-Net & TechNet is hij dagelijks bezig met de organisatie van online en offline evenementen die bijdragen aan het enthousiasmeren van jongeren voor techni...
Annemiek Staarman is onder meer senior-adviseur Kwaliteit bij het scholengroep VO van Amsterdam. Verbonden aan het netwerk van KPC Groep richt ze zich op vraagstukken op h...
Sebastiaan Smit is als manager Jet-Net & TechNet dagelijks bezig met de ontwikkelingen in het onderwijs en volgt de innovaties van het technisch bedrijfsleven op de voet. I...
Prof.dr. Sietske Waslander geeft onderwijs in verschillende opleidingen van TIAS School for Business and Society, waaronder Executive Masters, masterclasses en company spec...
Elles heeft gewerkt als leerkracht, intern begeleider en directeur basisonderwijs. Ze is actief-lid geweest binnen de GMR en de MR. Als directeur vond ze het belangrijk dat...
Mijn naam is Bert Jansen. Ik ben getrouwd en ben vader van twee dochters.
Ik geef Nederlands en maatschappijleer op een school voor voortgezet onderwijs (mavo, havo, vwo) ...
Anke Odinga is maatschappelijk werkster en docent Omgangskunde. Afgelopen schooljaar werkte zij als docent op een roc. Haar doel? Jongeren laten nadenken. Over zichzelf, hu...
Sanne de Ruijter is mijn naam. Moeder van zoon Duuk (5 jaar) en dochter Wiep (4 jaar). Getrouwd met Tim en woonachtig in het centrum van Heemskerk.
Na de pabo kwam ik di...
Mijn naam is Van de Walle. Ik ben directeur van EuroCollege Hogeschool (mbo en hbo) in Rotterdam en EuroCollege Amsterdam (mbo). Ik heb internationale betrekkingen en conte...
Ik ben Karin Boers, moeder van twee dochters en leerkracht in het speciaal onderwijs. Na de pabo heb ik eerst gewerkt op een Montessorischool. Na twee jaar heb ik de overst...
Dyonne Depondt heeft 22 jaar in het onderwijs gewerkt binnen alle lagen van de school. Sinds januari 2018 is ze eigenaar van D-DEP Leiderschapsontwikkeling en geeft ze eige...
Als orthopedagoog, onderwijskundige en voormalig leerkracht binnen het Onderzoekscentrum Hoogbegaafdheid, richt ik mij specifiek op sociaal emotionele problematiek bij kind...
Patricia heeft zowel ervaring in het po als in het vo. Eerder gaf zij Nederlands, CKV, Drama en SoVa-trainingen en was zij taalbeleidsadviseur. Vanaf schooljaar 2018-2019 g...
Eruit halen wat erin zit! Dat is de opdracht van het onderwijs, de ambitie van ouders en professionals uit het onderwijs. Diataal ontwikkelt vanuit deze visie Diatoetsen en...
Mary Mijnlieff (1959) studeerde orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam en was werkzaam als docent en directeur in het basisonderwijs. Ze is van oorsprong kleuter...
Als projectleider mbo en hbo bij TechniekTalent.nu spreekt Marijn van Dongen veel onderwijsprofessionals die mede verantwoordelijk zijn voor de instroom en werving van jong...
Als adviseur bij Stichting School & Veiligheid houd ik me dagelijks bezig met sociale veiligheid in het onderwijs: van beleid tot praktijk. Daar waar allerlei mensen samen ...
Ik sta voor verbetering van het onderwijs door docenten centraal te zetten. Wanneer de docent leert, leren leerlingen en studenten mee! Zij zijn de spil van het onderwijs. ...
De columnisten van TechniekTalent.nu geven maandelijks een inkijkje in hun passie voor techniekonderwijs. Waarom is het zo belangrijk jongeren al vanaf jonge leeftijd te in...
Ik ben Shauna Plompen, docent op een mbo en schrijfster van Blijvenleren.net. Mijn motto is: “Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen”. Met een lerende en nieuwsg...
Mijn naam is Djamie Hillekens. Ik ben leerkracht binnen het speciaal basisonderwijs in Almere. Dit schooljaar geef ik les aan een groep 3; 6, 7 en 8 jarigen. Ook ben ik hec...
De Nationale Onderwijsgids ontvangt met regelmaat het verzoek eenmalig een (gast)blog te plaatsen. Dit zowel van professionals als van personen die op een andere wijze betr...
Tamar van Gelder is Dagelijks Bestuurder bij de Algemene Onderwijsbond (AOb). De AOb sluit samen met de andere onderwijsbonden en de werkgeversorganisatie MBO-raad de cao a...
Adviseur bij KPC Groep. Ik richt me binnen het primair onderwijs op thema’s als opbrengstgericht werken, verbeteren van klassenmanagement en instructievaardigheden van leer...
Jolanda Mulder is leerkracht en dramatherapeut en begeleidt binnen haar praktijk Een Nieuwe Kijk kinderen, ouders, gezinnen, groepen, teams met vastlopende interactieproble...
Tamara van de Lagemaat begon haar carrière in de financiële dienstverlening. Zij richt zich als CiEP coach en trainer op structurele oplossing(en) in effectief en efficiënt...
Leraar/mentor middelbaar beroepsonderwijs. Jeanne is in het onderwijs begonnen als zij-instromer. Na haar werkzaamheden bij bureau Jeugdzorg en het behalen van haar HBO op...