Op 10 november vond in Den Haag een rondetafelgesprek plaats tussen Kamerleden en deskundigen over achterstanden, segregatie en kansenongelijkheid. De feiten zijn bekend, maar ik vond het opnieuw bijzonder schrijnend om te horen dat de kansen die je krijgt in je schoolcarrière en verdere loopbaan afhangen van waar je wieg staat. Dat succes samenhangt met je achtergrond en het opleidingsniveau en de financiële situatie van je ouders.
Door Gerlien van Dalen
De deskundigen waren het erover eens dat de kloof tussen kansrijk en kansarm nog steeds groeit, en dat het stimuleren van gelijke kansen vraagt om ongelijk investeren. We moeten kinderen die allerlei bagage niet van huis uit meekrijgen, compenseren voor deze minder goede startpositie.
Een belangrijk ingrediënt van een goede startpositie is taal. Kinderen die met een taalachterstand aan school beginnen, halen die niet meer in, blijkt uit diverse onderzoeken. Juist daarom is leesbevordering vanaf heel jonge leeftijd zo enorm belangrijk. Met de programma's BoekStart en de Bibliotheek op school bereiken we alle kinderen, en het werkt. Maar het is niet voldoende. Daarom richten we ons via Bibliotheek en consultatiebureau speciaal op jonge gezinnen waarin een taalrijke omgeving niet vanzelfsprekend is. De inzet van kinder- en jeugdboeken is daarbij een belangrijk instrument.
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling, prikkelt de fantasie en de emotionele ontwikkeling en last but not least: verbindt kinderen en hun ouders, terwijl ze samen genieten. Rijke teksten openen de deur naar andere werkelijkheden, maken het onzegbare zegbaar en geven een kijkje in andermans hoofd. Als u dit nummer van Lezen leest, zult u varianten van bovenstaande zinnen in diverse artikelen voor diverse doelgroepen tegenkomen. Lezen helpt om de wereld en jezelf te begrijpen, woorden te geven en te groeien. Laten we met de rijkdom van literatuur - van knisperboek, prentenboek, fictie, non-fictie tot poëzie - kinderen en jongeren verrijken en kansen vergroten.
--------------------------
Deze column is eerder verschenen in Lezen #4 (2021), gratis te lezen via lezen.nl. Lezen is het tijdschrift over leesbevordering en literatuureducatie voor professionals die het leesbevorderingswerk dagelijks in de praktijk vormgeven, in de kinderopvang, op school, in de boekhandel en Bibliotheek. Meld u nu aan voor een gratis abonnement op Lezen via lezen.nl.
Op de hoogte blijven van de laatste onderzoeken en publicaties van Stichting Lezen? Meld u zich dan hier aan voor de nieuwsbrief van Stichting Lezen.