Spreekvaardigheid, een onderdeel van mijn vak dat vaak getoetst wordt met een opdracht als het houden van een betoog over een actueel onderwerp of het vertellen over een gelezen boek. ‘Ik houd mijn betoog over de doodstraf en waarom ik vind dat deze afgeschaft moet worden’.. blablabla…
In mijn havo 3 wil ik het dit jaar eens helemaal anders doen en ga ik spreekvaardigheid combineren met een van de favoriete onderdelen van mijn vak, poëzie! Eén van mijn belangrijkste doelen bij Nederlands is de leerlingen confronteren met mijn enthousiasme over en mijn liefde voor taal in de hoop dat zij zelf ook enthousiast worden over spelen met taal, over de beweeglijkheid van taal, en over de oneindige creatieve mogelijkheden die er zijn als je gaat bouwen met woorden en zinnen.
Deze periode eindigen de leerlingen met het presenteren van ‘iets creatiefs met taal’. Dat kan een gedicht zijn, maar even goed een liedtekst of een ander manier om met woorden te spelen.
Om het onderwerp te introduceren, start ik met het gedicht ‘Me have a droom’ van Ramsey Nasr. Ik projecteer het eerste deel van het gedicht op het digitale bord en geef de leerlingen een minuut of vijf om de tekst te bestuderen om daarna een gedeelte voor te dragen aan de klas. Het gaat om deze tekst:
mi have een droom
(Rotterdam, 2059)
wullah, poetry poet, let mi takki you 1 ding: di trobbi hier is dit
ben van me eigen now zo 66 jari & skerieus ben geen racist, aber
alle josti op een stokki, uptodate, wats deze shit? ik zeg maar zo
mi was nog maar een breezer als mi moeder zij zo zei: “azizi
doe gewoon jij, doe je gekke shit genoeg, wees beleefd, maak geen tsjoeri
toon props voor je brada, zeg ‘wazzup meneer’, ‘fawaka’ – en duh
beetje kijken op di smatjes met ze toetoes is no trobbi
beetje masten, beetje klaren & kabonkadonk is toppi
aber geef di goeie voorbeeld, prik di chickies met 2 woorden”
zo deed mi moeder takki toen & boem tranga! kijk, hier staat ik
hand in hand, harde kaas, api trots op di belanda, niet dan?
now dan, want mi lobi roffadam & deze stitti is mi spanga
Meteen begint een aantal leerlingen hardop te prevelen, ze worstelen merkbaar met intonatie bij zoveel relatief onbekende woorden of varianten van woorden die ze al kennen. We spreken af dat een aantal leerlingen een gedeelte probeert voor te dragen en dat ik ook een aantal zinnen voor mijn rekening zal nemen. Vervolgens laat ik ook de versie van de dichter zelf zien en horen, voorgedragen in de Rotterdamse haven:
De leerlingen luisteren ademloos. De manier waarop Nasr voordraagt, zorgt ervoor dat de leerlingen aan zijn lippen hangen, precies zoals ik al hoopte. De leerlingen geven ook aan dat ze nog steeds niet precies weten waar het over gaat, maar dat ze wel veel meer geboeid waren door de tekst dan toen hun medeleerlingen of ik het gedicht voordroeg, waarop ik vervolgens nog even met ze doorspreek over het belang van een goede voordracht voor het publiek, ook met het oog op hun eigen presentatie later deze periode.
Verder spreek ik nog met ze door over de datering: Rotterdam, 2059. Zou het echt zo kunnen zijn dat we over een jaar of 50 zo spreken als in dit gedicht? Ze geloven er niets van. Ik leg ze vervolgens een artikel voor dat gaat over de invloed van het gebruik van smartphones op ons (toekomstige) taalgebruik. Ook laat ik ze een fragment zien, waarin het gaat over een de app ‘Vogala’, waarin je precies kan luisteren hoe het middelnederlands geklonken moet hebben. We kijken dus terug EN vooruit.
We luisteren de oudst bekende op schrift overgedragen zin EN we gaan mee in de fantasie van Nasr die zich afvraagt hoe het over 50 jaar met onze taal zou zijn. Bij het naderen van het einde van de les verdeel ik de leerlingen in groepjes en geef alle groepjes een gedeelte van het gedicht van Nasr mee om te vertalen. Ze gebruiken hun telefoon om de straattaal, de Surinaamse woorden en de verbasteringen van Nederlandse woorden op te zoeken. Ze gaan enthousiast aan de slag. De volgende les hoop ik de vertaling met ze te bespreken van het gedicht en wil ik meer gedichten en liedteksten gaan bespreken. Wat heb ik een mooi vak!
Pascal Cuijpers is leraar beeldende vorming en faalangstreductietrainer op een middelbare school. Tevens schrijft hij columns, opiniestukken en gedichten over het onderwijs...
Judith Knapp-Brouns werkte bijna tien jaar -na het behalen van het PABO diploma in 2000- op een VSO ZMLK school. Hoewel ze met veel plezier met deze bijzondere doelgroep we...
Joep van Dongen is mede-eigenaar van Internetbureau Precies en Hostingvergelijker.nl en gastblogger op verschillende platforms. Hier deelt hij zijn kennis op het gebied van...
Jan Ruigrok is pedagoog en expert herstelgericht werken in het onderwijs: leren door fouten maken en , wanneer dat nodig en mogelijk is, deze samen met anderen herstellen. ...
"Beter (taal- en lees)onderwijs voor de leerlingen. Dat is een thema waar ik me sterk op richt. Of het nu gaat om ontwikkeling van visie en beleid of professionalisering va...
Dr. Ton Bruining is verbonden aan KPC Groep als adviseur, coach, opleider en onderzoeker. Hij promoveerde op een onderzoek naar leren op de werkplek. Twee maal vervulde hij...
Suzanne Lustenhouwer is 12 jaar actief geweest als docent Engels en digitale vaardigheden in Amsterdam. In haar lessen ontwerpt Suzanne leeractiviteiten die creativiteit en...
Mijn naam is Femke Blok. Ik ben 28 jaar en mijn hobby´s zijn escaperooms spelen, reizen en koken. Voor mijn werk ben ik werelddocent en daarbij sta ik met veel plezier voor...
Walter van de Elsen is netwerkpartner en richt zich op het verbeteren van samenwerking in teams. Hij is expert op het gebied van het vergroten van psychologische veiligheid...
KPC Groep is een landelijk opererend onderwijsadviesbureau. De kern van ons werk is het realiseren van duurzame verbeteringen op het gebied van leren en opleiden. Altijd sa...
Taco Houkema werkte als leerkracht in het basisonderwijs en is inmiddels ruim 20 jaar directeur op verschillende basisscholen. Daarnaast is hij zelfstandig onderwijsadviseu...
Act4Respect zet zich samen met jongeren en professionals in voor gelijkwaardige relaties tussen jonge vrouwen en mannen waarin geen ruimte is voor fysiek, seksueel of cyber...
Margriet van der Sluis PhD is Assistent Professor en Academic Director van de Executive Master of Management in Education (MME) van TIAS School for Business and Society en ...
De Vereniging Openbaar Onderwijs behartigt de belangen van het openbaar onderwijs en streeft een onderwijssysteem na waarin kinderen van ouders van alle gezindten met elkaa...
Simone van Dijk is projectleider bij Diversion, een bureau voor maatschappelijke innovatie. Simone is o.a. projectleider van het onderwijsproject Under Pressure. Het lespro...
De Vereniging Openbaar Onderwijs behartigt de belangen van het openbaar onderwijs en streeft een onderwijssysteem na waarin kinderen van ouders van alle gezindten met elkaa...
Al 24 jaar trainer/coach in communicatie en stresspreventie-trainingen en de laatste jaren ook columniste. Ik geef diverse workshops en lezingen over deze onderwerpen.
Lucy Reijnen is dramadocent, trainer en trainingsacteur. Ze heeft ook ervaring als schoolopleider. Ze studeerde Omgangskunde, volgde daarna de Master SEN- opleiding en heef...
Sinds 10 jaar ben ik werkzaam bij Maltha studiecoaching, welke al sinds 1982 deskundig is op het gebied van studiebegeleiding in de vorm van persoonlijke begeleiding, coach...
Bregje Pel is auteur van het onderwijsboek 'Tussen sleur en zwier'. In dat boek onderzoekt ze aan de hand van persoonlijke verhalen de menskant van het leraarschap.
Als manager bij Jet-Net & TechNet is hij dagelijks bezig met de organisatie van online en offline evenementen die bijdragen aan het enthousiasmeren van jongeren voor techni...
Annemiek Staarman is onder meer senior-adviseur Kwaliteit bij het scholengroep VO van Amsterdam. Verbonden aan het netwerk van KPC Groep richt ze zich op vraagstukken op h...
Sebastiaan Smit is als manager Jet-Net & TechNet dagelijks bezig met de ontwikkelingen in het onderwijs en volgt de innovaties van het technisch bedrijfsleven op de voet. I...
Prof.dr. Sietske Waslander geeft onderwijs in verschillende opleidingen van TIAS School for Business and Society, waaronder Executive Masters, masterclasses en company spec...
Elles heeft gewerkt als leerkracht, intern begeleider en directeur basisonderwijs. Ze is actief-lid geweest binnen de GMR en de MR. Als directeur vond ze het belangrijk dat...
Mijn naam is Bert Jansen. Ik ben getrouwd en ben vader van twee dochters.
Ik geef Nederlands en maatschappijleer op een school voor voortgezet onderwijs (mavo, havo, vwo) ...
Anke Odinga is maatschappelijk werkster en docent Omgangskunde. Afgelopen schooljaar werkte zij als docent op een roc. Haar doel? Jongeren laten nadenken. Over zichzelf, hu...
Sanne de Ruijter is mijn naam. Moeder van zoon Duuk (5 jaar) en dochter Wiep (4 jaar). Getrouwd met Tim en woonachtig in het centrum van Heemskerk.
Na de pabo kwam ik di...
Mijn naam is Van de Walle. Ik ben directeur van EuroCollege Hogeschool (mbo en hbo) in Rotterdam en EuroCollege Amsterdam (mbo). Ik heb internationale betrekkingen en conte...
Ik ben Karin Boers, moeder van twee dochters en leerkracht in het speciaal onderwijs. Na de pabo heb ik eerst gewerkt op een Montessorischool. Na twee jaar heb ik de overst...
Dyonne Depondt heeft 22 jaar in het onderwijs gewerkt binnen alle lagen van de school. Sinds januari 2018 is ze eigenaar van D-DEP Leiderschapsontwikkeling en geeft ze eige...
Als orthopedagoog, onderwijskundige en voormalig leerkracht binnen het Onderzoekscentrum Hoogbegaafdheid, richt ik mij specifiek op sociaal emotionele problematiek bij kind...
Patricia heeft zowel ervaring in het po als in het vo. Eerder gaf zij Nederlands, CKV, Drama en SoVa-trainingen en was zij taalbeleidsadviseur. Vanaf schooljaar 2018-2019 g...
Eruit halen wat erin zit! Dat is de opdracht van het onderwijs, de ambitie van ouders en professionals uit het onderwijs. Diataal ontwikkelt vanuit deze visie Diatoetsen en...
Mary Mijnlieff (1959) studeerde orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam en was werkzaam als docent en directeur in het basisonderwijs. Ze is van oorsprong kleuter...
Als projectleider mbo en hbo bij TechniekTalent.nu spreekt Marijn van Dongen veel onderwijsprofessionals die mede verantwoordelijk zijn voor de instroom en werving van jong...
Als adviseur bij Stichting School & Veiligheid houd ik me dagelijks bezig met sociale veiligheid in het onderwijs: van beleid tot praktijk. Daar waar allerlei mensen samen ...
Ik sta voor verbetering van het onderwijs door docenten centraal te zetten. Wanneer de docent leert, leren leerlingen en studenten mee! Zij zijn de spil van het onderwijs. ...
De columnisten van TechniekTalent.nu geven maandelijks een inkijkje in hun passie voor techniekonderwijs. Waarom is het zo belangrijk jongeren al vanaf jonge leeftijd te in...
Ik ben Shauna Plompen, docent op een mbo en schrijfster van Blijvenleren.net. Mijn motto is: “Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen”. Met een lerende en nieuwsg...
Mijn naam is Djamie Hillekens. Ik ben leerkracht binnen het speciaal basisonderwijs in Almere. Dit schooljaar geef ik les aan een groep 3; 6, 7 en 8 jarigen. Ook ben ik hec...
De Nationale Onderwijsgids ontvangt met regelmaat het verzoek eenmalig een (gast)blog te plaatsen. Dit zowel van professionals als van personen die op een andere wijze betr...
Tamar van Gelder is Dagelijks Bestuurder bij de Algemene Onderwijsbond (AOb). De AOb sluit samen met de andere onderwijsbonden en de werkgeversorganisatie MBO-raad de cao a...
Adviseur bij KPC Groep. Ik richt me binnen het primair onderwijs op thema’s als opbrengstgericht werken, verbeteren van klassenmanagement en instructievaardigheden van leer...
Jolanda Mulder is leerkracht en dramatherapeut en begeleidt binnen haar praktijk Een Nieuwe Kijk kinderen, ouders, gezinnen, groepen, teams met vastlopende interactieproble...
Tamara van de Lagemaat begon haar carrière in de financiële dienstverlening. Zij richt zich als CiEP coach en trainer op structurele oplossing(en) in effectief en efficiënt...
Leraar/mentor middelbaar beroepsonderwijs. Jeanne is in het onderwijs begonnen als zij-instromer. Na haar werkzaamheden bij bureau Jeugdzorg en het behalen van haar HBO op...