Op Facebook volg ik allerlei pagina's over onderwijsgerelateerde kwesties. Heel vaak zie ik heel veel leuke opdrachten voorbijkomen. Vaak wordt er een tijd aan gekoppeld: een vijf minuten opdracht. Een tien minuten tussendoortje. Een vijf minuten energizer. Maar voel even goed hoe dat kan werken ...
Door Jolanda Mulder
Ik neem met jullie een mogelijk 'ochtendscript' door, geschreven door 'Juf Druk Druk Druk':
Om 9.30, nou liefst 9.25, heet ik de kinderen van harte welkom, bij de deur. Ze moeten wel even doorlopen, snel gaan zitten, want dan heb ik tijd om een leuke concentratieoefening met ze te doen, van 9.35 – 9.40, om de dag goed te beginnen. En ik wil ook nog even met ze praten. Even horen hoe het weekend was. Hopelijk heeft Anne niet van die lange verhalen, want om 9.00 moeten we echt beginnen met rekenen. Een lastig onderdeel vandaag, procenten. Eerst doe ik dan even een opwarmer, vijf minuten, hooguit, want anders krijgen ze hun werk niet af. Tien minuten uitleggen, en dan hup aan de slag. Rond 9.40 zal ik dan even een energizer met ze doen, even ontladen, zodat ze zich daarna weer lekker kunnen concentreren. Okee, laat ik vandaag 'whoesj' doen. Dat is altijd wel grappig, geeft energie. Hopelijk niet teveel?! Als ik goed mijn tijd gebruik, dan kan ik dan nog even met dit groepje … En met dat groepje... O ja, dat is nog een leuk werkblad daarbij, even uitprinten nog … En dan doe ik de laatste vijf minuutjes voor de pauze nog even iets met drama. Want dat schiet er altijd bij in. Even zien, een leuke oefening... het inspring-spel. Ja, dat kennen ze wel, kan ik zo even doen.
10.15 uur. Pauze. Pfff. En dan komt de rest van de dag nog. Wat zeg ik: de dag moet nog beginnen, dit was alleen nog maar de planning!
Onlangs sprak ik een leerkracht die, zelf ook enigszins verontrust, zei: “Ik voel me schuldig als ik even ga zitten niets doen, want er moet nog zoveel gebeuren.” En ze voegde er, na een moment van stilte, aan toe: “Maar als ik het wel doe, even zitten, even kijken, dan kom ik op adem. En dan, na een tijdje, zie ik dingen die ik anders niet zie. Waar ik anders overheen kijk. Heb ik hier en daar even echt contact.” En na weer een moment van stilte: “Oeps. Het lijkt wel de omgekeerde wereld.”
Ja.
Dezelfde ochtend, dezelfde groep, dezelfde lesstof, een ander ochtendscript, geschreven door 'Juf Neemt de Tijd':
Vanochtend voor de pauze aan de slag met procenten. Eerst even zien en horen hoe het met de kinderen is. Even kijken of we de neuzen allemaal dezelfde kant uit kunt krijgen. Oke, en dan rekenen van 9.00 – 10.00. Een mooi blok om er lekker geconcentreerd mee aan de slag te gaan. Dan zien we wel of er nog tijd nodig is voor iets anders.
Ik snap het, het is erg zwart-wit. Maar je voelt direct het verschil. Ik kan zo in de ene 'rol' stappen, maar ook in de andere. Het doet er nogal toe. Het heeft enorm veel effect op je klas, hoe jij met tijd omgaat, hoe jij over tijd denkt, hoe jij je tijd invult, volpropt, of leeghoudt, laat vullen, erin meegaat. Hoe doe jij dat? En vooral: wat levert je dat op? Sta er even bij stil! En dát mag je gerust telkens vijf minuten doen!
Voor leerkrachten die meer willen ontdekken over hun eigen rol-repertoire en de wisselwerking daarvan met hun klas, voor leerkrachten die de wens hebben 'het laatste bedrijf' van dit schoolseizoen sprankelend en speels te eindigen, start ik 9 mei de uitdaging: 'Hoe word ik een Meesterlijk Rolmodel (of ben ik dat al)?'.
Ja, het bekijken van het dagelijkse filmpje vraagt tijd, maar geeft focus! Waardoor je met aandacht in de klas aanwezig bent. In contact. In verbinding. In mijn ogen is dat het begin van Meesterschap.
Bekijk elke dag het filmpje Jolanda Mulder over Meesterschap op: https://www.facebook.com/eennieuwekijk/
© Nationale Onderwijsgids