Uitzendkrachten krijgen steeds vaker scholing. Dat blijkt uit onderzoek van KBA Nijmegen in opdracht van de Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF). Inmiddels volgt 14 procent van de uitzendkrachten een opleiding. Daarmee volgen zij vaker een opleiding dan flexibele krachten met een direct dienstverband. Adriana Stel Directeur van STOOF: "We zijn op de goede weg, maar onze ambitie is dat 20 procent van de uitzendkrachten in 2022 een opleiding volgt." Dit meldt STOOF.
Het onderzoek laat voorts zien dat het scholingspercentage onder uitzendkrachten met en zonder een migratieachtergrond gelijk is. Daarnaast daalde het aandeel uitzendkrachten startkwalificatie van 35 procent in 2009 naar 28 procent in 2016. Ook bij de overige werknemers is het aantal zonder startkwalificatie gedaald. De uitzendkrachten zonder diploma op minimaal mbo niveau-2 zijn vaker bezig met een opleiding dan niet-vaste werknemers in directe dienst zonder mbo-2 diploma
Meer uitzendbureaus investeren in scholing
94 procent van de uitzendbureaus investeren dit jaar in scholing zo blijkt uit het onderzoek. In 2012 was dat nog 90 procent. De motieven voor het scholen van uitzendkrachten verschuiven. Anders dan in 2012 geven uitzenders vaker aan dat scholing wordt ingezet als ontwikkelmogelijkheid voor de uitzendkrachten. Andere motieven voor scholing zijn gebaseerd op de vraag uit de markt naar geschoold personeel of bewijs van kwaliteit richting de inlener. Inlenende bedrijven vragen meer naar uitzendkrachten voor een BBL-trajecten zesde van de uitzendorganisaties die expliciet scholingsbeleid voeren geeft aan dit specifiek te doen voor laaggeschoolden.
Het volledige onderzoek kunt u lezen op de website van STOOF.