Normal_copyright_stockfreeimages_rolstoel_parkeerplaats

In de afgelopen tien jaar is het aantal studenten met een functiebeperking op het hbo gestegen. Alleen al op het Windesheim is dit aantal gestegen van 500 naar 2300 studenten. De uitval onder deze groep is 15 tot 25 procent hoger dan onder reguliere studenten. Het Windesheim wil zich inzetten om studenten met een functiebeperking optimaal te faciliteren. Dat meldt Windesheim. 

“Iedere student moet de ruimte krijgen om zijn talenten te ontplooien. Dat kan alleen met flexibel onderwijs en maatwerk”, pleitte voorzitter van het College van Bestuur, Albert Cornelissen. Windesheim biedt studenten met een functiebeperking uitgebreide voorzieningen, maar ondanks extra ondersteuning is de uitval onder studenten met ADHD, een autismespectrumstoornis, dyslexie, een fysieke of psychische beperking hoog of lopen ze forse studievertraging op.

Albert Cornelissen: “Studenten met een functiebeperking hebben een twintig tot dertig procent hogere kans om uit te vallen. Door flexibel onderwijs te leveren, kunnen zij net zo goed presteren als hun collega-studenten en zelfs excelleren door hun specifieke talenten verder te ontwikkelen. Het aanbieden van meer alternatieve toetsvormen, een andere inrichting van onderwijs of stages: het moet tot de mogelijkheden gaan behoren.” Cornelissen benadrukt hierbij dat Windesheim geen concessies doet aan het bachelor eindniveau.

Windesheim ziet ruimte voor verbetering om studenten met een functiebeperking optimaal te faciliteren en heeft dit samengevat in het statement ‘Samen sterk voor elk talent, flexibel onderwijs en passend werk’. Zo pleit de instelling voor een warme overdracht tussen de vooropleiding en het hbo om studenten met een beperking in het studiekeuzetraject en bij aanvang voor de start van de studie. Windesheim wil ook verder kijken dan de tijd dat studenten bij de hogeschool rondlopen. “Ook na het afstuderen willen we onze studenten als jonge professionals optimale kansen bieden. Een toekomstperspectief geven.” Daarom heeft Windesheim werkgevers gevraagd om zich hiervoor in te zetten, door passend werk te creëren en talenten te laten prevaleren boven belemmeringen. 

© Nationale Onderwijsgids