Normal_kinderopvang_peuter_kleuter_meisje_speelgoed_spelen

Tot op heden dacht men dat complexe neurale verwerking niet plaatsvond bij baby's van wie de hersenen nog in ontwikkeling zijn. Onderzoekers van het Babylab van de Universiteit van Rochester hebben echter anders bewezen. Baby's, zo stelle zij, kunnen hun eerste levenservaringen gebruiken in de ontwikkeling van hun hersenen. Dit blijkt uit een reeks experimenten met baby's van vijf tot zeven maanden oud. Dit meldt Vakblad Vroeg. 

"We laten zien dat baby’s in staat zijn om bij het leren heel snel gebruik te maken van ervaringen die ze eerder hebben opgedaan in een leersituatie”, vertelt hoofdonderzoeker Lauren Emberson. “De hersenen blijken op verschillende manieren te reageren.”
 
De baby's die meededen aan het onderzoek werden ingedeeld in twee verschillende groepen. De ene groep werd aan een bepaalde volgorde van stimuli blootgesteld (een geluid van bijvoorbeeld een toeter gevolgd door een smiley), terwijl de andere groep dezelfde dingen zag en hoorde, maar zonder een patroon. Vervolgens maten de wetenschappers de hersenactiviteit van de baby's.
 
Nadat de baby's langer dan een minuut het hele patroon hadden gezien, haalden de onderzoekers ongeveer twintig procent van de tijd een deel van het patroon weg. Bij de baby's aan wie een bepaalde volgorde was laten zien, zagen de onderzoekers een hersenactiviteit in de visuele gebieden van de hersenen. Dit gebeurde ook wanneer de afbeelding niet werd laten zien zoals verwacht. "Wij merkten dat de visuele gebieden van de hersenen van de baby zowel reageerden op het zien van de plaatjes (wat we al wisten) als wanneer ze bepaalde verwachtingen hadden”, aldus Emberson. Met dit onderzoek is aangetoond hoe baby's met behulp van ervaringen hun hersenen ontwikkelen.
 
© Nationale Onderwijsgids