AMSTERDAM (Novum) - Nederlandse kinderen eten en drinken steeds ongezonder en worden steeds dikker door de opmars van marketing die gericht is op kinderen. Dat stelt consumentenorganisatie Foodwatch, die een burgerinitiatief start voor een wet die reclame voor ongezonde kinderproducten verbiedt.
Een op de vijf kinderen tussen de 10 en 12 jaar is te zwaar en Nederlandse kinderen zijn in Europa kampioen fris drinken. Volgens Foodwatch komt dat onder meer door de 'grenzeloze' marketing voor ongezonde kinderproducten. Nederland is volgens Foodwatch koploper op het gebied van kindermarketing voor ongezond voedsel. Geen enkel ander Europees land besteedt er zo veel aan als Nederland.
Foodwatch onderzocht de afgelopen maanden zelf zeshonderd kinderproducten. Daaruit bleek dat het aanbod overwegend ongezond is. In 85 procent van de producten zit te veel suiker, zout of vet.
"Hoe kunnen kinderen onderscheiden wat gezond is, als ongezond de norm is?", vraagt directeur van Foodwatch Bart van Opzeeland zich af. Ook ouders hebben volgens hem hulp nodig. "Want ze staan alleen tegenover miljardenbudgetten en lobbypraktijken die voedselfabrikanten lenen van de vroegere tabakslobby: misleiden, verleiden en schuld afschuiven."
Volgens Foodwatch begint de marketing van te zoete, te zoute en te vette producten al vanaf de leeftijd van zes maanden. De overheid moet kinderen en ouders via een wet in bescherming nemen tegen 'foute kindermarketing', aldus de consumentenorganisatie. Als de wet er is kunnen reclamemakers hun marketingexpertise voortaan inzetten voor gezonde producten, oppert Foodwatch.