“Het Gekleurde Woordspoor” een spellingmethode die zowel in de klas als in de remediëring gebruikt kan worden met als basis de eigen taalmethode.
“In vijf stappen op het juiste spoor”
“Het Gekleurde Woordspoor” is een speciaal ontwikkelde methode welke leerlingen in slechts 5 stappen helpt bij lezen en/of spelling. Het doel van “Het Gekleurde Woordspoor” is dat leerlingen zich ontwikkelen tot een zelfstandige speller. Hierbij hoort o.a. dat de leerling het gemaakte werk zelfstandig controleert. Door middel van de aanpak groeien de leerlingen stap voor stap naar een fase waarin ze zelfstandig in de klas kunnen deelnemen aan de schriftelijke verwerking. De methode richt zich op het klankbewustzijn en de opbouw van woorden om te komen tot een correcte spelling of het decoderen van woorden. Deze multi-sensoriële methode is inzetbaar vanaf het kleuterniveau.
Onderscheidend
“Het Gekleurde Woordspoor” onderscheidt zich van andere leermethoden door de geverbaliseerde uitschrijving van de spellinglessen. Deze lessen sluiten aan op categorieën van het PI dictee en LOVS spelling.
Thema
“Het Gekleurde Woordspoor” dankt zijn naam aan een station, waarin woorden worden gerangeerd in hoofdsporen: klankzuiver, klankonzuiver, weet- en regelspoor. De letters en klanken krijgen een vaste kleur die uiteindelijk ook een functie krijgen bij het rangeren naar de hoofdsporen. Aan de hand van deze kleuren worden de afspraken/regels en regelmatigheden van de taal beluisterd. Woorden worden gesprongen, in spoorstukjes op de rails gelegd, ontkoppeld, geschreven(gestempeld etc) en gelezen. Stapsgewijs worden de kleuren losgelaten.
Speciaal ontwikkelde materialen
Voor de methode zijn speciale materialen ontwikkeld die alle handelingen en stappen ondersteunen. De materialen en de gebruikte terminologie sluiten aan bij het thema. Hierdoor krijgen leerlingen grip op de regelmaat en de structuur van onze taal.
Inzetbaar bij huidige methodes
“Het Gekleurde Woordspoor” heeft vier verschillende koffers samengesteld, zodat er altijd een koffer aansluit op de taalmethode en kleuren waarmee de leerling reeds bekend is. Van drie koffers is het kleurgebruik aangepast op de meest gangbare methodes. Eén koffer, de omnikoffer, heeft geen kleuren. Deze kan naar eigen inzicht met bijbehorende materialen worden ingekleurd. Deze spellingsmethode brengt eenheid binnen de school wat betreft de afspraken en regels voor spelling.
Auteurs
drs. A.C.W van der Put-Blankestijn
A.J. Blokland-Veldboer
M.I.B.T. van de Wal MSEN
ISBN:9789491337277
Meer informatie
www.remedialeducation.nl
www.atot10.nl
www.graviant.nl
(Dit is een advertorial)