Het team van LessonUp heeft zichzelf deze zomer een ambitieus doel gesteld. Het jonge bedrijf gaat de kernprogramma's van het voortgezet onderwijs in begrijpelijke taal beschikbaar maken voor alle docenten van Nederland. Een flinke klus waarbij de hulp van experts welkom is. Daarom vraagt LessonUp hulp aan docenten: "Investeer één vakantiedag en help ons de leerdoelen te herschrijven".
Dit initiatief laat een trend zien in het onderwijs. Steeds meer docenten kiezen ervoor om tijdens hun vakantie actief met hun vak aan de slag te gaan. Janneke Plaisier van LessonUp: “We krijgen enthousiaste reacties op onze oproep; docenten vinden het prettig om in een professioneel team met collega’s hun vak te verrijken”. Met LessonUp besparen docenten tijd door samen digitale lessen voor te bereiden. Het platform is sinds mei beschikbaar en nu al hebben bijna 600 docenten hun lessen digitaal verrijkt.
Onderwijs op basis van leerdoelen
Een groeiend aantal scholen geeft curriculumontwikkeling een centrale plaats binnen hun onderwijs. Daarbij speelt curriculumbewustzijn, ofwel weten wat de leerdoelen bij je vak zijn, een belangrijke rol. Door de leerdoelen te concretiseren en beschikbaar te maken in LessonUp, kan straks iedere docent op basis daarvan aan de slag. De doelen fungeren als leidraad aan de hand waarvan docenten hun lessen kunnen opbouwen. "Door de leerdoelen centraal te stellen, in plaats van de eindtoetsen, heb je als docent pas echt regie op de invulling van je onderwijs", legt Janneke uit.
Leerlingvriendelijke taal
Het opnemen van de leerdoelen voor ieder vak in LessonUp is niet alleen een technisch karwei. Er komt veel inhoudelijk (denk)werk bij kijken. En daarbij kan het bedrijf de hulp van docenten goed gebruiken. Want hoewel de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) een volledig beeld geeft van de leerdoelen voor het vo, blijft het lastig deze in de praktijk te gebruiken. Neem bijvoorbeeld de volgende formulering: De leerling kan één of meer informatie-elementen weergeven, een onderbouw leerdoel voor het vak Nederlands. Het is voor leerlingen niet te begrijpen wat er hier geleerd moet worden. "Wij vinden dat dit anders moet", zegt Janneke, "iedere leerling zou aan de hand van het leerdoel moeten begrijpen wat er van hem of haar wordt verwacht."
Samenwerken in LessonUp
Pas als werken met leerdoelen lukt, kom je tot de kern van curriculumontwikkeling, het zelf invullen van de leerinhoud. "Tegenwoordig is er online zoveel lesmateriaal te vinden, als docent hoef je je echt niet meer te beperken tot de lesmethode", geeft Janneke aan. En dat geldt ook voor leerlingen, "Er zijn duizenden uitlegfilmpjes te vinden waar leerlingen al volop gebruik van maken." LessonUp versnelt deze trend door de beste eigenschappen van internet optimaal te benutten: linken, delen en samenwerken.
In LessonUp koppelen docenten internetbronnen en eigengemaakte materialen aan thema’s en leerdoelen (linken). Online materiaal is direct zichtbaar voor vakgenoten (delen), die op hun beurt eigen bronnen en materialen toevoegen (samenwerken). Zo ontstaat er een groeiend, steeds rijker aanbod van waaruit iedere docent zijn eigen curriculum kan opbouwen.
Docenten die geïnteresseerd zijn en LessonUp deze zomer een dagje willen helpen op hun locatie aan het IJ in Amsterdam kunnen zich aanmelden bij Janneke Plaisier via janneke@lessonup.nl of 06 42 20 91 39.
(Dit is een advertorial)