Staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft in de beantwoording van de Kamervragen van Kamerleden Ypma en Jadnanansing (PvdA) laten weten een onderzoek te willen starten hoe het Nederlands onderwijsbestel zo ingericht kan worden dat gelijke kansen, maatwerk en op- en doorstroom bevorderd kunnen worden. Dekker komt hiermee tegemoet aan de moties van Kamerlid Grashoff van GroenLinks en Kamerlid Van Meenen (D66).
De Kamervragen werden gesteld naar aanleiding van het rapport 'Onderwijsstelsels vergeleken: leren, werken en burgerschap'. Hieruit bleek dat kinderen met laagopgeleide ouders in het Nederlandse onderwijsstelsel vaker doorstromen naar lagere schooltypen dan kinderen met vergelijkbare prestaties. “Het is ongewenst als de kansen van kinderen bepaald worden door de positie van hun ouders. Wij vinden het van belang dat iedere leerling zich optimaal kan ontplooien en het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van alle kinderen”, zegt Dekker.
De staatssecretaris zegt het belangrijk te vinden dat leerlingen voldoende kansen krijgen op om te klimmen binnen het onderwijs. “Om dit te bevorderen wordt onder andere de werking van het leerresultatenmodel van de inspectie per juni 2016 aangepast. Scholen die opstroom weten te realiseren, scoren positief op de indicator onderbouwrendement. Als een leerling met een dubbeladvies, bijvoorbeeld mavo/havo, het hogere niveau uiteindelijk niet haalt, is de score neutraal”, legt Dekker uit.
Volgens de staatssecretaris zijn er binnen het huidige stelsel voldoende mogelijkheden om tussentijds door te stromen naar een ander onderwijsniveau of om diploma's te stapelen. “Ook hebben scholen veel ruimte om maatwerk te leveren. Zo kunnen leerlingen sinds schooljaar 2007/2008 een vak op een hoger niveau of in het voorlaatste leerjaar afsluiten. Sinds schooljaar 2015/2016 is het zelfs mogelijk om een vak in het voorvoorlaatste leerjaar af te sluiten. Ook de recente aanpassing van de Wet onderwijstijd biedt scholen veel ruimte om maatwerk te leveren”, aldus Dekker.
Naar aanleiding van het onderzoek van de Onderwijsraad zal een beleidsreactie volgen waarin Dekker en minister Bussemaker van Onderwijs breder ingaan op de thematiek.
© Nationale Onderwijsgids