Staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft in een Kamerbrief laten weten een onderzoek te laten uitvoeren naar de motieven van ouders en leerlingen bij de schoolkeuze en hun tevredenheid over het scholenaanbod. Dit onderzoek moet de vragen beantwoorden welke afwegingen voor hen belangrijk zijn bij het kiezen van een school en welk relatief belang zij hechten aan de verschillende keuzemotieven voor een nieuwe dan wel een bestaande school.
Tijdens de begrotingsbehandeling is er een motie ingediend waarin de regering wordt verzocht om wetenschappelijk onderzoek te laten verrichten naar de behoeften en tevredenheid van ouders bij schoolkeuze en de vraag in hoeverre het bestaande schoolaanbod aan de behoeften van ouders voldoet. Deze motie is door de Tweede Kamer aangenomen. Volgens Dekker schiet de huidige systematiek voor het starten van scholen tekort. Ook zou het ervoor zorgen dat het stelsel in feite op slot zit. “In essentie biedt de huidige systematiek relatief weinig mogelijkheden om gebruik te maken van de vrijheid van het onderwijs zoals die is verankerd in de Grondwet”, zegt de staatssecretaris.
De Onderwijsraad adviseerde eerder al om te kiezen voor een nieuwe systematiek waarin het richtingenbegrip geen rol speelt. Dekker is het eens met de raad dat de maatschappelijke veranderingen het noodzakelijk maken om de systematiek voor het starten van nieuwe scholen te wijzigen. “De kern van meer ruimte voor nieuwe scholen is om het scholenaanbod beter te laten aansluiten bij de wensen van ouders. Door het starten van een school te laten afhangen van de daadwekelijke belangstelling van ouders, wil ik zorgen voor dynamiek en initiatief om de onderwijssector eigentijds en gezond te houden”, aldus Dekker.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Dekker vraagt de onderzoekers om diverse partijen uit het onderwijsveld bij het onderzoek te betrekken, waaronder de PO-Raad, de VO-raad, Ouders & Onderwijs en de diverse profielorganisaties.
© Nationale Onderwijsgids