Normal_kind_eten

Kinderen die ontbijten zouden zich beter kunnen concentreren op school. Het Voedingscentrum zette een aantal onderzoeken op een rij om te kijken of dit echt waar is. Wat blijkt is dat wel ontbijten in vergelijking met niet ontbijten een klein beetje effect heeft op bijvoorbeeld het geheugen gedurende de ochtend. Het positieve effect was vooral te zien bij kinderen die ondervoed zijn. Dat meldt het Voedingscentrum.

Er zijn een aantal observationele studies die een verband zien tussen regelmatig ontbijten en betere schoolprestaties. Volgens het Voedingscentrum is op basis van dit soort studies niet te zeggen of de verschillen tussen mensen die wel en niet ontbijten echt door het ontbijt komen. Het kan bijvoorbeeld ook komen door langer slapen of meer bewegen. Daarom zijn er experimentele onderzoeken nodig om het effect van wel of niet ontbijten beter te bestuderen.

Tot nu toe zijn tientallen experimentele studies gedaan waarin de effecten werden vergeleken wanneer dezelfde mensen wel of niet ontbeten hadden. De meeste van deze studies keken naar het effect van één keer wel of niet ontbijten. De resultaten bleken niet altijd goed te vergelijken, omdat elk onderzoek net even anders was: bijvoorbeeld een andere leeftijdsgroep of een andere test om concentratie of geheugen te meten.

De onderzoekers concluderen dat ontbijten in vergelijking met niet ontbijten een klein beetje effect heeft op mentale functies gedurende de ochtend. De conclusie die de onderzoekers trekken is dat een ontbijt er niet meteen voor zorgt dat kinderen beter presteren op school, maar het heeft wel een heleboel andere voordelen.

Uit onderzoek van het Nationaal Schoolontbijt in november bleek dat meer kinderen zijn gaan ontbijten. Bijna 90 procent van de schoolkinderen gaat elke dag met ontbijt op naar school. In 2008 was dit nog maar 80 procent. Bijna alle kinderen denken dat ze redelijk of heel gezond ontbijten (89 procent). Toch eet 71 procent brood met zoet beleg. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids