Normal_copyright_stockfreeimages_kinderen_slapen_dromen_knuffel_ziek_griep

Basisschoolleerlingen zijn ‘s middags beter geconcentreerd op de lessen dan ‘s ochtends. Dit blijkt uit nieuw Brits onderzoek. Een opvallende conclusie, omdat eerder steeds werd aangenomen dat de concentratie van kinderen hoger is aan het begin van de dag. Dit meldt RTL Nieuws.

Uit het Britse onderzoek onder duizenden leerlingen tussen de negen en de elf jaar bleek dat de kinderen opvallend alerter, sneller en minder slaperig waren in de middag. Ook gaven de kinderen zelf aan dat ze zich slaperiger voelen in de ochtend, en meer energiek in de avond. 70 procent van hen bleek een avondmens te zijn. 
 
Deze bevindingen sluiten aan bij eerder onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs in Hardenberg. Hieruit bleek dat alle leerlingen beter scoorden op proefwerken wanneer ze deze later op de dag aangeboden kregen. Naar aanleiding hiervan heeft de scholengemeenschap de lestijden aangepast en proefwerken standaard verschoven naar de middag.
 
Dit zou voor de hogere groepen van de basisschool ook kunnen werken. Veel scholen hebben tegenwoordig met het continurooster, waarbij het grootste gedeelte van het werk ‘s ochtends wordt gedaan en de kinderen ‘s middags eerder vrij zijn. Voor de concentratie blijkt dit dus niet het beste ritme te zijn. De vraag is alleen of een later rooster in te bedden is in het gezinsleven van elke dag.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids