Normal_ipad__tablet__onderwijs__docent__leerling__uitleg__ipad_onderwijs__digitaal

De digitale vaardigheid van leerlingen is volgens docenten in het primair onderwijs maar net voldoende. Gemiddeld geven leraren hun leerlingen een 6,1. Een kwart van de leraren vindt de digitale vaardigheid van kinderen onder de maat. Ouders zijn iets positiever over hun kroost, zij geven gemiddeld een 6,6 als cijfer. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN), zo melden de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) en VOS/ABB.

Ruim duizend ouders en bijna vijfhonderd basisschoolleraren werden gevraagd wat zij vinden van de digitale vaardigheden van kinderen. Beide groepen vinden mediawijsheid de belangrijkste vaardigheid. Ook basisvaardigheden zoals het bedienen van een computer en informatievaardigheid beschouwen zij als belangrijke onderdelen van digitale vaardigheid. Opmerkelijk genoeg rekent slechts een kleine groep (17 procent ouders en 23 procent leraren) programmeren en coderen ook tot de kern van digitale vaardigheden.

Volgens drie kwart van de leraren besteden zij in de les al aandacht aan digitale vaardigheid maar ouders zijn hier niet altijd van op de hoogte: 17 procent van de ouders weet niet of hun kind les krijgt hierin. Leraren die nog geen aandacht besteden aan digitale vaardigheden wijten dit aan een te hoge werkdruk, terwijl ouders vaak menen dat dit aan een gebrekkige kennis en vaardigheid van de leraren zelf ligt.

Lees hier het volledige rapport Digitale vaardigheden in het onderwijs 2018

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids