Het Centraal Planbureau (CPB) geeft in de notitie Effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs acht tips voor effectieve interventies bij leerachterstanden. Deze zijn geënt op docenten, extra lessen, onderwijsassistenten, klassenomvang, uitdagen, zomerscholen, lezen in de zomervakantie, en ouders stimuleren en faciliteren mee te doen. Dit meldt het CPB.
- Zet een goede docent voor de klas en werk beginnende docenten goed in. Vooral docenten die goed kunnen interacteren met kinderen zijn belangrijk.
- Geef kleuters uit achterstandsposities extra reguliere lessen in bijvoorbeeld rekenen of taal. Geef geen extra lessen die ver staan van de reguliere praktijk.
- Zet assistenten in voor onderwijsinhoudelijke taken, dan verbeteren ze de leerprestaties.
- Verklein de klas, vooral voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen, een migratieachtergrond en/of in klassen met een nog onervaren docent.
- Stel uitdagende eisen aan alle kinderen.
- Zet een zomerschool op, ga daarin veel lezen met kinderen en voorkom zo kennisverlies in de vakantie.
- Stimuleer kinderen thuis te lezen in de zomervakantie.
- Stimuleer en ondersteun ouders samen met het kind te leren op basis van concrete op maat gemaakte tips.