Slechts één op de vijf ouders geeft actief uitleg bij het mediagebruik van zijn of haar kind. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat kinderen niet goed weten hoe ze veilig kunnen internet. Ook onderscheid maken tussen echte en onechte content is met weinig ondersteuning een probleem. Dit meldt het Nederlands Jeugdinstituut op basis van de Monitor Mediagebruik 7-12 jaar, waar 1.004 ouders aan meededen.
De ouders houden het mediagebruik van hun kinderen vooral van een afstand in de gaten. Ze gebruiken media om hun kinderen tot rust te brengen, verveling tegen te gaan of zichzelf de gelegenheid te geven tot andere bezigheden. Mogelijk speelt het thuiswerken door corona hierbij een rol.
Het mediagebruik van kinderen speelt zich steeds vaker af buiten het zicht van ouders. Ze kijken filmpjes in hun kamer op hun telefoon of gamen met een koptelefoon op. Dit maakt het voor ouders moeilijker om met hun kinderen te praten over mediagebruik. Uit het onderzoek blijkt dat maar 27 procent van de ouders de afgelopen maand met hun kind heeft gepraat over ervaringen met sociale media, internet en gamen.
Ouders moeten goed geïnformeerd worden
Volgens de onderzoekers is het belangrijk dat ouders goed geïnformeerd worden over het mediagebruik van kinderen en zich bewust zijn van de gevolgen voor hun ontwikkeling. Daarin ligt een rol voor professionals met kennis over jeugd en media, zoals jeugdmediacoaches, leesconsulenten bij bibliotheken, leerkrachten en medewerkers van wijkteams.
“Kinderen hebben op steeds jongere leeftijd toegang tot media, maar dat betekent niet dat ze die vanzelfsprekend op een veilige en kansrijke manier kunnen gebruiken”, zegt Peter Nikken, specialist jeugd en media bij het Nederlands Jeugdinstituut en als lector betrokken bij het onderzoek. “Kinderen hebben vaak weinig idee van hoe ze een goed wachtwoord voor sociale media kiezen, veilig filmpjes kunnen posten en wat er kan misgaan op internet. Vooral voor kinderen tussen zeven en tien jaar zijn die eerste stapjes in de online wereld nog lastig.”
Door: Nationale Onderwijsgids
Bron: Nederlands Jeugdinstituut