Koningin Máxima, erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas, bezoekt donderdag 20 mei in Rotterdam de A.S.Talmaschool en het Eurovisie Songfestival. Méér Muziek in de Klas is maatschappelijk partner van het Eurovisie Songfestival en zet deze week muziekonderwijs in Rotterdam centraal. Dit meldt Rijksvoorlichtingsdienst.
NOG
Koningin Máxima bezoekt A.S.Talmaschool en Eurovisie Songfestival
-Tijdens het bezoek aan de school onthult Koningin Máxima in de nabijgelegen MuziekSpeeltuin een interactief muzikaal speeltoestel. Méér Muziek in de Klas biedt kinderen die minder snel in aanraking komen met muziek zo de mogelijkheid samen muziek te ontdekken. Het speeltoestel kan na schooltijd worden gebruikt om muziek te maken en onder schooltijd worden ingezet voor muziekonderwijs.
Aansluitend gaat Koningin Máxima bij de A.S. Talmaschool in gesprek over wat muziek kan betekenen voor taalontwikkeling en kansengelijkheid in het onderwijs. Bij het gesprek zijn onder meer aanwezig Said Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme, Monique Degeling, schoolleider A.S. Talmaschool, Hans Spekman van het Jeugdeducatiefonds en Dave Klein-Ensberg, directeur Jantje Beton en ambassadeur Méér Muziek in de Klas.
In de middag is Koningin Máxima samen met leerlingen van de school in Ahoy aanwezig bij de generale repetitie van de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival. Ook spreken Koningin Máxima en leerlingen met presentatrice Nikkie de Jager over muziek. Daarnaast verzorgt Méér Muziek in de Klas voorafgaande aan de generale repetitie een kort voorprogramma waarin muziek op school centraal staat. Bij aankomst bij Ahoy verwelkomen 28 kinderen van groep 6 van de Jozefschool uit Hoek van Holland Koningin Máxima met het lied ‘Superheld’.
Stichting Méér Muziek in de Klas zet zich in voor structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen in Nederland. Muziekonderwijs levert een bijdrage aan de cognitieve, sociale en creatieve ontwikkeling van kinderen. De stichting vergroot kennis van leerkrachten en brengt regionale samenwerkingen tot stand tussen scholen en hun culturele omgeving.
Door: Nationale Onderwijsgids