Actief leven voor jonge kinderen buiten school leidt tot betere cijfers

 Basisschoolkinderen die buiten schooltijd activiteiten ondernemen zoals sporten, naar het theater of naar muziekles, doen het beter op school dan kinderen die hier geen toegang tot hebben. Dat meldt Het Parool. 

Uit onderzoek van het SEO Economisch Onderzoek in opdracht van de ABN Amro Foundation en het jeugdeducatiefonds blijkt dat kinderen die minder toegang hebben tot zogenaamde ‘hulpbronnen’ lager scoren op de eindtoets. Voor het onderzoek zijn honderden leerkrachten in heel Nederland ondervraagd.

Basisvoorzieningen 

Het gaat hierbij niet alleen om activiteiten zoals op vakantie gaan of sporten met anderen, het gaat ook om basisvoorzieningen zoals een ontbijt of een bed. In groep 5 heeft 1 op de 20 kinderen geen eigen bed en 37 procent heeft minder dan 10 kinderboeken in de boekenkast staan. 15 procent van de kinderen zit op muziekles.

Lerarentekort 

Scholen die in wijken staan waar kinderen onder moeilijke omstandigheden opgroeien hebben ook meer last van het lerarentekort. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn vooral scholen in Noord, Nieuw-West en Zuidoost de dupe van het tekort. Als een buurt beter scoort op de Leefbarometer dan zijn de scoren op de eindtoets in groep 8 vaak ook hoger.

Bijles 

Na de eindtoets verspreiden de kinderen zich over de verschillende niveaus. Het ene kind gaat naar het vmbo of havo, de andere naar het atheneum of gymnasium. Ouders en kinderen doen er alles aan om kinderen met een zo hoog mogelijk schooladvies de basisschool te laten verlaten. Want als je eenmaal in de brugklas zit en je kan veel meer aan dan dat je daar doet dan is een stap omhoog zetten vaak een stuk lastiger. Alleen ook hier is duidelijk te zien dat er veel ongelijkheid heerst. Niet iedere ouder kan het zich veroorloven om bijlessen te kopen of om een privé leraar in te huren.  

Systeem veranderen 

“Alleen maar meer investeren in het onderwijs is echter niet de oplossing om deze groeiende ongelijkheid op te lossen”, aldus Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds. “Er zijn kinderen die geen bed hebben thuis of geen ontbijt krijgen. Dan kan je wel investeren in het onderwijs, maar zonder goede nachtrust en eten kom je niet aan leren toe. Belangrijker is om het systeem te veranderen en alle hindernissen voor kinderen weg te nemen zodat ze aan leren toekomen.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk