Waarom gaat het zo slecht met de leesvaardigheid met kinderen in Nederland? Leraren hebben daar zelf hun eigen mening over, waar RTL Nieuws hen naar vroeg.
Eén docent stelt dat 4-jarigen van nu onhandiger zijn als het gaat om het vasthouden van een schaar of potlood, maar dat wel heel goed kunnen swipen op een tablet of telefoon. Nu heeft dat niet direct verband met de leesvaardigheid, maar zegt het wel iets over de huidige tijdsgeest. Volgens kleuterdocent Diane Lakerveld is het voorbereidend lezen bij kleuters een onderschat fenomeen. Ze hoort van steeds meer collega’s dat ze niet meer zo vaak voorlezen. “Dat vind ik ongelooflijk. Je moet gewoon minimaal één keer per dag voorlezen. Nu zitten ze achter een digibord of een werkblad.”
'Leerlingen vinden 5 boeken al te veel'
Basisschoolleraar Leny de Vries sluit zich daarbij aan. Kinderen hadden vroeger op school een uur stillezen, nu is dat vaak niet meer dan een kwartier. Boeken lezen kinderen simpelweg niet zo vaak meer, maar om ze aan het lezen te krijgen moeten ze echt uren maken. Dit geldt ook op de middelbare school, ziet een docent Engels. “40 jaar geleden las je voor je lijst 25 boeken. Nu vinden leerlingen vijf boeken al te veel.”
De ondervraagde docenten zijn het ook met elkaar eens dat kinderen leren met hun lichaam, door te zingen, klappen en te stappen. Nederlands liedjes zijn van enorme waarde voor kinderen met een taalachterstand.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky