Leerlingen winnen prijzen met technologische innovaties voor de Spelen

In het kader van het educatieve programma Vakkanjers, presenteerden leerlingen hun baanbrekende technologische oplossingen tijdens de grote finale op Papendal in Arnhem. Meer dan 7.500 leerlingen van groep 7 tot en met de vierde klas namen dit schooljaar deel aan de challenge 'Olympische Spirit', die hen uitdaagde om de toekomst van sport met technologie vorm te geven. Dat meldt Vakkanjers. 

In samenwerking met NOC*NSF en SportInnovator daagde Vakkanjers leerlingen uit om technische innovaties voor de sport te ontwikkelen. Vanuit het thema ‘Olympische Spirit’ werkten ze aan projecten die varieerden van nieuwe technologieën voor surfplanken en rolstoelen tot innovatieve methoden voor het opwekken van energie tijdens wedstrijden en het toegankelijker maken van sporten. Guido Davio, directeur breedtesport NOC*NSF: “Het is een geweldig idee om sport en techniek op deze manier te verbinden. Ons streven is om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Innovatieve oplossingen zijn daarbij onmisbaar. Daar hebben we technische talenten voor nodig met een warm hart voor de sport. Ik hoop dat deze duizenden leerlingen dat vasthouden én dat ze zelf met veel plezier blijven sporten.”

Olympische en Paralympische Spelen 

Het afgelopen schooljaar werkten leerlingen in teams samen om innovatieve ideeën te bedenken voor de Olympische en Paralympische Spelen. Na het bedenken van deze ideeën, ontwikkelden ze prototypes, waaruit de beste werden geselecteerd als finalisten. Tijdens de spannende finale op Sportcentrum Papendal, één van de 5 TeamNL centra waar topsporters trainen, presenteerden zo’n 180 leerlingen hun ideeën en prototypes zowel op het podium als in een marktsetting. Naast de presentaties kregen de leerlingen de unieke kans om het sportcomplex uitgebreid te verkennen.

Winnaars 

Leerlingen van De Tamboerijn uit Alphen aan den Rijn, CSG Jan Arentsz uit Alkmaar, Dr. Knippenberg College uit Helmond en Lentiz Novilab uit Naaldwijk gingen naar huis als winnaar. Zij bedachten onder andere een interactieve medaille waarin de prestatie van de atleet tot leven komt en een manier waarop het publiek energie opwekt tijdens een wedstrijd.

Beatrice Boots, directeur van Platform Talent voor Technologie, benadrukt het belang van het programma: "Vakkanjers streeft ernaar jongeren niet alleen kennis te laten maken met techniek, maar hen ook te inspireren om creatieve oplossingen te vinden voor echte problemen. Door aan echte projecten zoals de Olympische en Paralympische Spelen te werken, zien ze de directe impact van hun werk en ontdekken ze de spannende mogelijkheden die een technische carrière biedt."

Kennismaken met de onbekende mogelijkheden van techniek 

Met Vakkanjers maken leerlingen van groep 7 tot en met de vierde klas van het voortgezet onderwijs op een speelse manier kennis met de vaak onbekende mogelijkheden van techniek. Door onderzoekend en ontwerpend leren ontdekken ze, binnen de vier categorieën Junior, Scout, Explorer en Pioneer, dat techniek niet alleen het dagelijks leven makkelijker maakt, maar ook praktisch is, uitdagend en creatief. De leerlingen bedenken en maken hun producten helemaal zelf. Zo ontwikkelen ze vaardigheden en stimuleert Vakkanjers ze om na te denken over een technisch beroep en opleiding. De technische sector biedt nu en in de toekomst volop kansen op mooie banen en een breed carrièreperspectief. Vakkanjers is een programma dat mogelijk wordt gemaakt door A+O Metalektro, OOM en Wij Techniek en wordt uitgevoerd door Platform Talent voor Technologie.

Aankomend schooljaar viert Vakkanjers haar 25-jarig jubileum. Het thema van dit jubileumjaar is Ruimtemissie Aarde: Blik op de Toekomst. In een unieke samenwerking met de ASE (Association of Space Explorers) en astronaut André Kuipers krijgen leerlingen de kans om het leven op aarde beter te maken met technologieën uit de ruimte. Inschrijven is nu mogelijk via de website.

Door: Nationale Onderwijsgids