Staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs) heeft een wetsvoorstel ingediend dat ervoor moet zorgen dat het onderwijs hoofdzakelijk om lezen, schrijven en rekenen gaat draaien. Deze vaardigheden moeten ook een belangrijke rol gaan spelen in andere vakken, zoals geschiedenis, natuurkunde en scheikunde. Daarmee zet de bewindsvrouw een belangrijke stap voor de eerste grote herziening van de zogeheten 'kerndoelen' van het onderwijs sinds 2006.
In deze doelen staat beschreven wat leerlingen precies moeten leren. Een aanpassing daarvan kan dus grote gevolgen krijgen in de schoolklas. Politiek Den Haag is al jaren bezig om deze doelen aan te passen. Bij dit wetsvoorstel gaat het om de kerndoelen voor de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Het landelijk expertisecentrum voor het curriculum (SLO) heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs de doelen uitgewerkt, samen met leraren, experts, wetenschappers en vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties.
Teveel eisen voor leraren
Leraren moeten momenteel aan te veel eisen voldoen die bovendien vaag zijn geformuleerd, schrijft Paul in een Kamerbrief. Aan deze "overladenheid" wil ze een einde maken door "focus" aan te brengen. Het aantal doelen gaat daarom omlaag en lezen, schrijven en rekenen krijgen de hoofdrol.
Dat laatste moet te merken zijn in alle vakken. "Door het lezen van een rijke tekst bij bijvoorbeeld geschiedenis vergroot je je kennis en je woordenschat. En dat draagt bij aan een betere leesvaardigheid", licht een woordvoerder toe.
Wijzigingen over lezen, schrijven en rekenen
De wijzigingen over lezen, schrijven en rekenen worden augustus 2027 van kracht in de klas. In de jaren daarna volgen ook andere kerndoelen. Paul moedigt scholen aan om niet te wachten op de wetswijziging en daarvoor al aan de slag te gaan met de plannen.
Slechter gaan lezen
Nederlandse scholieren zijn de afgelopen twaalf jaar veel slechter gaan lezen, blijkt uit internationaal vergelijkend onderzoek van de OESO. Ze behoorden nog niet zo lang geleden tot de beste lezers van Europa, maar inmiddels presteren ze benedengemiddeld. Ook bij rekenen zijn ze in enkele jaren hun voorsprong vrijwel kwijtgeraakt.
Door: ANP