Normal_college__studenten__studeren__collegezaal__studie

Op woensdagmiddag 23 november wordt de werkconferentie selectie en intake bij de lerarenopleidingen georganiseerd in Amsterdam. Op deze conferentie worden de tussentijdse uitkomsten van het onderzoek naar de voorspellende waarde van selectie-instrumenten voor de toelating tot de lerarenopleidingen gepresenteerd. Dit onderzoek is gestart in het voorjaar van 2016 en loopt vier jaar. Dat meldt het Kohnstamm Instituut.

Het onderzoek bestaat uit een kwalitatief deel waarin de selectie- en intake instrumenten van verschillende opleidingen in kaart gebracht worden en een kwantitatief deel waarin de studenten die deelnemen aan de selectie- en intakeprocedure gedurende een aantal jaren gevolgd worden. Hierbij wordt onderzocht of en in welke mate de uitkomsten van de selectie en intake een voorspellende waarde hebben ten aanzien van het studiesucces en de geschiktheid voor het beroep. Ook wordt gekeken welke neveneffecten de procedures hebben.

Op de werkconferentie wordt het onderzoek gepresenteerd. Ook wordt er in focusgroepen de vraag gesteld: wat betekenen de bevindingen voor de eigen opleidingspraktijk? Verder zijn er ook parallel- en opleidingssessies. De conferentie is bedoeld voor betrokken vanuit de lerarenopleidingen. Doel van deze conferentie is tweeledig. Op de eerste plaats moet er met nieuwe input vanuit de opleidingen meer zicht komen op onderliggende mechanismen en belangrijke factoren in het selectie- en intakeproces. Daarnaast willen de organisaties met de conferentie impulsen geven voor verdere ontwikkeling van selectie- en intakeprocedures en –instrumenten binnen de opleidingen.

Het onderzoek wordt in opdracht van het ministerie van Onderwijs uitgevoerd door een consortium van het Kohnstamm Instituut, het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de HvA, het ICLON, Stichting Economisch Onderzoek en de UvA.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids