Helpdesks met een chatbot of aanbevelingen in Spotify of Siri zijn tegenwoordig normale zaken. Dit zijn voorbeelden van Kunstmatige intelligentie (ook wel: Artificial intelligence). Wat houdt dit eigenlijk precies in?
Met Kunstmatige intelligentie wordt de intelligentie bedoeld waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen kunnen oplossen. Ze doen daarbij het denkvermogen van de mens na. Bestaande intelligentie wordt gesimuleerd met computerprogramma’s, met als doel meer te leren over waar intelligentie vandaan komt en hoe het werkt. De kennis die hierdoor wordt opgedaan, dient als inspiratie voor nieuwe programma’s, producten en robots.
Kunstmatige intelligentie maakt gebruik van kennis uit diverse vakgebieden, zoals informatica, cognitieve psychologie, taalkunde, logica, biologie, neurowetenschappen en filosofie.
Een groot aantal sectoren kan baat hebben bij kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, energieverbruik, veiligheid van auto's, landbouw, klimaatverandering en financieel risicobeheer. Kunstmatige intelligentie kan ook helpen bij het opsporen van fraude en cyberdreigingen, en het stelt rechtshandhavingsinstanties in staat om criminaliteit efficiënter te bestrijden.
Door: Nationale Onderwijsgids
Bronnen: Rijksuniversiteit Groningen, Europese Commmissie, Matrixian Group, Mediawijsheid