Uit onderzoek van de KU Leuven naar mindfulnesstrainingen op de middelbare school, blijkt dat deze trainingen geen effect hebben op de mentale gezondheid van scholieren. Ze hadden niet minder last van angst- of stressklachten of sombere gevoelens en gingen niet op een meer helpende manier om met die lastige gevoelens dan klasgenootjes zonder mindfulnesstraining. Dit meldt de KU Leuven.
Een opvallend resultaat, want eerder onderzoek liet zien dat mindfulness buiten school wel een effectief hulpmiddel is voor jongeren met mentale klachten. Daarom gingen de onderzoekers van de KU Leuven ook op zoek naar de reden waarom dit op school geen effect lijkt te hebben.
Maatwerk
Het lijkt er vooral op dat mindfulness een maatwerkaanpak nodig heeft. Een klassikale aanpak heeft als voordeel dat een groot aantal jongeren bereikt wordt, maar er is daardoor ook een té grote variatie aan persoonlijke voorkeuren en behoeften. Door de training daarop af te stemmen denken de onderzoekers dat de training aantrekkelijker wordt voor jongeren en ze ook actiever bedreven zijn in mindfulness.
Andere vormen van mindfulness
Een algemene mindfulnesstraining voor klassen is dus niet effectief. “Andere vormen om mindfulness aan te bieden op school, bijvoorbeeld als open aanbod tijdens de middagpauze of als keuzevak voor geïnteresseerde jongeren, blijven daarentegen zinvolle pistes om jongeren hun mentaal welzijn te ondersteunen”, aldus professor Filip Raes.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky