ROTTERDAM - De opleiding autotechniek kwam bij de laatste Nationale Studenten Enquête (NSE) uit de bus als de slechtste opleiding van de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast kampt de opleiding met dalende instroom, slechte rendementen, een lage score in de Keuzegids en een negatief imago. Voor de school redenen genoeg om de docenten te onderwerpen aan assessments. Dat meldt Profielen, het blad van de Hogeschool Rotterdam.
Het Instituut EAS (Engineering and Applied Sciences), waar autotechniek onder valt, heeft een extern bureau ingeschakeld om de keuring te verzorgen. De twaalf docenten van de opleiding moeten verplicht deelnemen aan de assessments. Zij worden beoordeeld op pedagogisch-didactische kwaliteiten, vermogen tot samenwerken en actuele vakkennis. Voor docenten die tekortschieten kan het ingrijpende gevolgen hebben; zij kunnen of andere werkzaamheden binnen de opleiding toegewezen krijgen, of worden begeleid naar ander werk.
De medezeggenschapsraden hebben negatief gereageerd op de plannen. De extra beoordeling zou niets toevoegen aan de jaarlijkse evaluaties en een sfeer van onveiligheid creëeren. Bovendien vinden zij dat instituutsdirecteur Ostara de Jager ongenuanceerd heeft gecommuniceerd over de assessments door de brief naar alle medewerkers van EAS te sturen in plaats van alleen de twaalf betrokken docenten.
© Nationale Onderwijsgids / Olof Venema