Normal_usg_restart2

Van HR-adviseur bij een bankinstelling naar docent Frans op een gymnasium. Pieter Vredevoort maakte deze loopbaanswitch. Een opmerkelijke verandering. Dus gingen we met Pieter in gesprek over deze niet alledaagse move. Motivatie bleek en blijkt de drijfveer en succesfactor voor zijn verandering.

Sinds augustus staat de 51-jarige Pieter Vredevoort voor de klas op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam. Hij geeft Frans les aan leerlingen uit de eerste, derde en vierde klas. “U bent een gewone leraar, zei een leerling onlangs tegen me. Ik beschouw dat als een compliment.” Een jaar geleden zag het zakelijke leven van Pieter er geheel anders uit: andere werkgever, andere branche, andere collega’s, andere werktijden en een andere functie. “Ik werkte als HR-adviseur bij een bankinstelling en was verantwoordelijk voor opleidingen. Maar ik zag dat opleiden minder hoog op de agenda kwam te staan. Bovendien verminderde, als gevolg van een reorganisatie, het aantal banen bij de bankinstelling. En ik heb altijd al het het idee gehad dat ik mijn pensioen bij de bank niet zou halen. Dus ben ik gaan nadenken over mijn toekomst.”

Primaire proces
Een combinatie van zijn bevoegdheid om Frans te geven en zijn enthousiasme om met kinderen aan de slag te zijn, leidde naar het gymnasium waar Pieter nu dagelijks les geeft. “Natuurlijk neem je zo’n stap niet van de ene op de andere dag. Maar ik merkte dat ik energie kreeg om met kinderen te werken. Je bent ook met ontwikkeling bezig en je staat dichter bij het primaire proces. Dat miste ik een beetje in m’n vorige baan.”

Zijn onderwijsbevoegdheid en zijn opleiding tot loopbaanadviseur vormden een prima basis om te solliciteren. Toch pakte Pieter niet zo maar pen en papier. “Ik stelde m’n cv op en heb bij enkele scholen aageklopt. Ik vroeg of men het cv wilde beoordelen. Of er iets ontbrak en of men mij zou uitnodigen voor een gesprek en een kans zou geven op een stageplaats. Wat ik vooral hoorde, was dat men onder de indruk was van mijn motivatie. Maar ook dat een stage en een aanvullende opleiding nog wel noodzakelijk was.”

Loopbaanswitch
De bankinstelling waar Pieter werkte, faciliteerde hem in zijn loopbaanswitch door hem enkele maanden vrij te stellen van werk en begeleiding door USG Restart aan te bieden. “In die periode volgde ik ter opfrissing twee vakken aan de lerarenopleiding van de VU en liep ik stage.” Zijn eerste dag in de klas herinnert Pieter zich goed: “Het was best spannend om de stap te nemen en achterin de klas te gaan zitten. Maar niemand haalt daarvoor z’n wenkbrauwen op. Wat me opviel, was de jonge leeftijd en de bewegelijkheid van de groep. En ik proefde vooral veel uitdaging tot lesgeven. Ik wou wat bijdragen aan hun ontwikkeling.”

Over zijn begeleiding door USG Restart vertelt Pieter: “Yolanda Peralta was mijn coach. Toen ik bij haar kwam, lag het traject van ‘wat wil ik’ al achter me. Met Yolanda sprak ik daarom over cultuurverschillen tussen de bank en het onderwijs. Maar ze heeft mij vooral geholpen met solliciteren. Bijvoorbeeld: welke vragen kan ik stellen als ik bel naar aanleiding van een vacature? Hoe kan ik me daarin onderscheiden? En hoe stel ik me op in een sollicitatiegesprek?”

Positie gevoel
Het resultaat van ieders inspanningen en vooral het doorzettingsvermogen van Pieter mag er zijn: ‘monsieur Vredevoort’ staat sinds begin van dit schooljaar voor de klas. “Het is best hard werken door alle voorbereidingen. En niets gebeurt op de automatische piloot.” Hoewel de verandering ook financiële gevolgen heeft, heeft Pieter zeker geen spijt van zijn stap en kan hij het overwegen van een loopbaanverandering aanraden: “Geluk in je werk is heel erg belangrijk.” Tot slot heeft hij ook nog een advies: “Ga eens praten bij een bedrijf waar je wilt gaan werken. Een omgeving, waar je een positief gevoel bij hebt.”

Bron: usgrestart.nl