Twee van de vier winnaars van de titel ‘Leraar van het Jaar 2014’ zijn docenten van het ROC van Amsterdam. Jasper Rijpma, docent aan het Hyperion Lyceum, en Marloes van der Meer, docente van MBO College Hilversum, worden een jaar lang ambassadeur voor het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. De overeenkomsten tussen de twee: enthousiasme, dialoog en feedback.
Voor de verkiezing waren enkele honderden docenten aangemeld; zaterdag maakte staatssecretaris Dekker (onderwijs) onder luid gejuich de vier winnende docenten uit de categorieën bekend: “Opvallend is dat het alle vier goede teamplayers zijn. Dat is belangrijk, want een goeie school maak je met zijn allen.’’
Daar staan de ROCvA-toppers helemaal achter. Maar het geheim van goed onderwijs schuilt volgens Marloes van der Meer van MBO College Hilversum ook in een hechte samenwerking met de studenten: “Goed onderwijs creëer je niet voor studenten maar vooral in samenwerking met studenten.’’ De dialoog met studenten is daarbij de rode draad: “Aan het begin van les overleg ik met de klas de leerdoelen, aan het eind vraag ik feedback.’’ Van der Meer werkte tijdens haar nominatie nog op ROC Midden Nederland. Op MBO College Hilversum zijn de studenten blij dat zij nu hun docente is, vertelt studente Emma van Leest: “Ze is heel erg betrokken en bekijkt alles vanuit de student.’’
Hyperion-docent Jasper Rijpma verheugt zich er op dat hij een jaar lang het onderwijs kan uitdragen waar hij voor staat: onderwijs op maat. “Daarbij kijk ik naar het tempo, het niveau en de leerstijl van de leerling.’’ Verder staat de dialoog ook bij Rijpma voorop en vindt hih het belangrijk om de maatschappij de klas binnen te halen en in de les te verwerken. De leerlingen lopen weg met hem: zij hebben Rijpma zelf voorgedragen als Leraar van het Jaar.
Beide docenten werden maandagochtend verrast door een feestelijke ontvangst op hun school. Op MBO College Hilversum kwam kamerlid Tanja Jadnansing (PvdA) langs om topdocente Van der Meer persoonlijk te feliciteren.
© Nationale Onderwijsgids