Ruim dertig jaar geleden kwam de overheid met een plan van aanpak om binnen tien jaar ict in het onderwijs te integreren. Dat plan is tot nu toe nog steeds niet gelukt, stelt oud-docent Jan Lepeltak tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT 2015) die vandaag van start ging. Lepeltak hoopt op een doorbraak dankzij de huidige generatie nieuwe leraren die opgegroeid zijn met technische hulpmiddelen en internet. Dit meldt de Telegraaf.
Lepeltak probeert al dertig jaar lang om ict onderdeel te maken van het onderwijs maar moet constateren dat er tot nu toe te veel hindernissen zijn. Het vak Informatica kreeg in het onderwijs minimale aandacht. In de onderbouw van het voortgezet onderwijs wordt het vak nauwelijks aangeboden.
In de bovenbouw is Informatiekunde een keuzevak. Slechts twaalf procent van de leerlingen kiezen voor het vak waarvan de kwaliteit vaak tegenvalt. Dat komt doordat lerarenopleidingen docenten tot dusver nauwelijks trainen in het toepassen van ict. Door de hoge werkdruk voor docenten hebben zij vaak ook geen tijd om een cursus of training te volgen als ze eenmaal leraar zijn.
Lepeltak hoopt dat daar verandering in komt doordat er nu een generatie docenten aankomt voor wie het gebruik van een tablet en smartphone een vanzelfsprekendheid is geworden. Hij hoopt dat deze groep leerkrachten die toepassingen ook in hun lessen gaan gebruiken.
© Nationale Onderwijsgids