De Onderwijsinspectie is vanaf 1 oktober van start gegaan met de onderzoeken voor het Onderwijsverslag 2015-2016 (ov). De eerste zogeheten ov-onderzoeken zijn inmiddels van start gegaan bij een representatieve steekproef van scholen. Dat meldt de Onderwijsinspectie.
De inspectie informeerde op bijeenkomsten in september de deelnemende scholen over wat zij van de inspectie kunnen verwachten en wat de inspectie van de scholen verwacht. Het reguliere kwaliteitsonderzoek (een standaard onderdeel bij een ov-onderzoek), toelichting op het nieuwe onderwijsresultatenmodel en het aanvullende thema-onderzoek (‘Leraarschap en professionele ruimte’ in relatie tot ‘Omgaan met verschillen’) kwamen aan bod.
De dialoog met docenten staat centraal in het onderzoek. Zo spreekt de inspectie met docenten die ze bezocht hebben in de lessen, mentoren, voorzitters van vaksecties en docenten die de medezeggenschapsraad (eventueel aangevuld met leerlingen en ouders uit de medezeggenschapsraad) vertegenwoordigen. De inspectie zegt in deze gesprekken veel informatie op te halen over de thema’s ‘Leraarschap en professionele ruimte’ in relatie tot ‘Omgaan met verschillen’. Data die de inspectie aanvult met informatie uit de gesprekken met schoolleiding, ondersteuningscoördinator en leerlingen, lesobservaties en analyse van documenten.
In de dataverzameling voor het Onderwijsverslag 2015-2016 staan onderzoeksvragen over differentiatie centraal: ‘Hoe is differentiatie bij u op school en in de klassen vormgegeven?’, ‘Wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren van gedifferentieerd lesgeven?’en ‘Ziet u een verband tussen leraarschap, professionele ruimte en differentiatie?’ De eerste onderzoeken leveren volgens de inspectie al interessante informatie op. De komende maanden volgt meer onderzoek.
© Nationale Onderwijsgids