Veel leraren en docenten denken dat hun school of mbo-instelling nog onvoldoende in staat is om vluchtelingenkinderen kwalitatief goed onderwijs te bieden. Zij betwijfelen of zij voldoende tijd hebben voor de begeleiding van kinderen met specifieke leerproblemen en verschillende culturele achtergronden. Ze vinden het noodzakelijk dat er nieuwe goede lesprogramma’s komen. Het werken met meer onderwijsassistenten en docenten Nederlands als Tweede Taal noemen de leraren en docenten ook als oplossing. Meer dan de helft van de docenten heeft verder behoefte aan ondersteuning bij traumaverwerking. Dit meldt het Centrum Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneeel (CAOP), het kenniscentrum voor arbeidszaken in het publieke domein.
Dat blijkt uit een enquête ‘Onderwijs en vluchtelingenkinderen’ onder ruim tweeduizend leraren en docenten in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs over het onderwijs aan vluchtelingenkinderen. Vooral basisschoolleerkrachten vinden dat hun school onvoldoende is toegerust om kwalitatief goed onderwijs aan vluchtelingenkinderen te geven. Docenten uit het voortgezet onderwijs en mbo kijken daar iets positiever tegenaan maar ook zij zien dezelfde knelpunten.
Meer dan 60 procent van alle respondenten maakt zich zorgen over of zij wel voldoende tijd heeft voor de specifieke begeleiding van de kinderen. "We moeten niet gaan pappen en nathouden." De docenten zien het inzetten van onderwijsassistenten als mogelijke oplossing voor het tijdgebrek. Leraren vrezen daarnaast voor communicatieproblemen door onvoldoende taalvaardigheid bij de kinderen. Daarom noemen zij het belang van voldoende taalklassen en internationale schakelklassen om eerst de taal goed te leren.
De docenten zijn ook van mening dat er te weinig geschikte leermiddelen zijn voor het onderwijs aan kinderen van vluchtelingen. Ondersteuning van ‘native speakers’ in het formeel en informele onderwijs is welkom. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan behoefte te hebben aan ondersteuning bij het herkennen van trauma’s bij leerlingen en aan hulp van experts bij traumaverwerking.
© Nationale Onderwijsgids