Leraren vervullen een sleutelrol in het realiseren van kwalitatief goed onderwijs. Bij deze sleutelrol past het zelf ontwikkelen, introduceren en uitproberen van nieuwe ideeën om goed onderwijs te realiseren. Het zelfvertrouwen van leraren en het plezier en de waarde die zij hechten aan hun professionele ontwikkeling, blijken belangrijke motiverende factoren. Dit concludeert onderzoekster Andrea Klaeijsen in haar proefschrift 'Predicting teachers' innovative behaviour: motivational processes at work'. Dat meldt de Open Universiteit.
In de huidige maatschappij wordt het ontwikkelen, opdoen en delen van kennis steeds belangrijker en volgen technologische ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. Om ervoor te zorgen dat het onderwijs in zo een omgeving kwalitatief goed is en blijft, is het belangrijk dat leraren hun onderwijs mee ontwikkelen en verbeteren. Dit is niet alleen voor leraren van belang, maar ook voor leerlingen die door goed onderwijs goed worden voorbereid op hun functioneren in de maatschappij. Inzicht in de factoren die van invloed zijn op het innovatieve gedrag van leraren, helpt om dit gedrag te stimuleren en te voorspellen.
Andrea Klaeijsen onderzocht welke factoren een motiverende rol spelen bij het innovatieve gedrag van leraren. Zij constateert: “Het vertrouwen hebben in jezelf, dat je weet om te gaan met uitdagende situaties of veranderingen, helpt om zelf nieuwe ideeën te bedenken, uit te proberen en te delen. Ook als je het leuk of belangrijk vindt om jezelf professioneel te ontwikkelen, ben je meer gemotiveerd om te innoveren.”
In de schoolorganisatie zijn er factoren die daar een positieve invloed op hebben. Zo werkt het volgens Klaeijsen motiverend wanneer de direct leidinggevende individuele aandacht schenkt aan leraren en hen voldoende intellectuele uitdagingen biedt. Ook is het goed als leraren in de school betrokken worden bij het nemen van beslissingen over onderwijsgerelateerde zaken. Hierdoor ervaren leraren een bepaalde mate van autonomie en competentie. Verwachtingen vanuit de omgeving of externe stimulansen voor professionele ontwikkeling, bijvoorbeeld in de vorm van een beloning, hebben geen invloed op innovatief gedrag.
© Nationale Onderwijsgids