De Nederlandse bètafaculteiten gaan gezamenlijk schakelprogramma’s aanbieden om het nijpende tekort aan leraren voor informatica en scheikunde terug te dringen. De schakelprogramma’s bieden studenten en zij-instromers die bepaalde vakinhoudelijke kennis missen, een flexibele route naar het leraarschap. Het initiatief voor de schakelprogramma’s komt van de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Het ministerie van Onderwijs stelt 1,4 miljoen euro beschikbaar voor de financiering. Dat meldt de Universiteit Utrecht.
“Bij gebrek aan geschikte docenten is het vak informatica op diverse scholen al afgeschaft”, licht projectaanvrager Elwin Savelsbergh van de Universiteit Utrecht toe. “Bovendien is de verwachting dat de tekorten aan scheikunde- en informaticaleraren de komende jaren meer dan verdubbelen. Met name het aandeel universitair opgeleide leraren daalt sterk, terwijl zij toch de ambassadeurs zijn die leerlingen enthousiasmeren voor een universitaire bètastudie.”
Met de schakelprogramma’s worden nieuwe doelgroepen voor het leraarschap aangeboord, zoals de groep studenten die een brede of interdisciplinaire universitaire bèta-opleiding volgt. Zij hebben al veel kennis van informatica of scheikunde in huis, maar missen nog een deel van de voor het schoolvak benodigde vakkennis. Tot nu toe was het voor deze groep lastig om zich bij te scholen. Ze moesten daarvoor meerdere keren per week aanschuiven tussen de studenten in de reguliere bacheloropleidingen.
Via de nieuwe schakelprogramma’s Chem4all en Inf4all, kunnen aankomende docenten gedeeltelijk online modules volgen om hun ontbrekende kennis aan te vullen. Hierdoor hoeven ze slechts één dagdeel per week naar de cursuslocatie in het centrum van Utrecht te komen. De schakelprogramma’s zijn daarnaast nadrukkelijk ook bedoeld als nascholing voor zittende docenten. Voor hen zijn vooral de modules interessant die voorbereiden op vakinhoudelijke vernieuwingen in de nieuwe examenprogramma’s van scheikunde en informatica.
Alle scheikunde- en informaticaopleidingen van de Nederlandse universiteiten nemen een deel van het Chem4all- en Inf4all-onderwijs voor hun rekening. Voor natuurkunde (Natk4all) en wiskunde (Mastermath), lopen al schakelprogramma’s. Nu bieden de universiteiten dus voor alle bèta-schoolvakken met een lerarentekort een aantrekkelijke route om de instroom van academisch opgeleide eerstegraads leraren te vergroten.
© Nationale Onderwijsgids
Als je als academisch opgeleid bent en eerste graads leraar wil worden kun je op You Tube zien wat dat inhoud, kijk op You Tube en zoek HOEFNAGELS, pesten in de klas. Je kunt denken, ik ben geen docent op een VMBO school maar jouw netwerk weet niet beter dan dat je in het onderwijs werkt. Ze krijgen dan al gauw medelijden dat je zo de dag moet doorbrengen.
Er zitten nu 30.000 docenten thuis, ten onder gegaan aan school terreur en burnout. De jonge leraar vindt snel een nieuwe baan buiten het onderwijs . De groep 50-65 gaat via ziekte wet en WAO met vervroegd pensioen. Nu lees ik 1,4 Miljoen beschikbaar voor een noodoplossing. Ik zit nog te wachten op een advocaat die het schiet incident dat mij als docent overkwam op ROC A12 in EDE af te handelen.