De vakbond CNV Onderwijs zet grote vraagtekens bij een vacature voor een nieuwe leerkracht van de Friese basisschool Matthijsje. In de vacature werd geëist dat de nieuwe leerkracht bereid moet zijn om gedeeltelijk onbetaald te werken. CNV Onderwijs heeft contact met de school opgenomen. Dit meldt RTL Nieuws.
NOG
Basisschool wil leerkracht gedeeltelijk onbetaald laten werken
-In de vacature stond letterlijk dat de nieuwe leerkracht 'bereid moet zijn om, net als collega’s, ca. 1/5 deel onbetaald te werken'. Inmiddels is de vacaturetekst aangepast. Volgens vakbond CNV Onderwijs worden leraren door de eis uitgebuit en is dit in strijd met de CAO. “Ze maken misbruik van de kwetsbare positie van werkzoekenden. Het is al moeilijk om werk te vinden in het onderwijs, en dan ga je mensen ook nog eens uitbuiten door te eisen dat ze 20 procent gratis gaan werken. Ze hebben blijkbaar totaal geen respect voor hoe hard een leraar wel niet moet werken en hoe deskundig het werk is." CNV Onderwijs heeft contact opgenomen met de school.
Directeur Remko Hartemink van basisschool Matthijsje is verbaasd over alle commotie. Volgens hem heeft de basisschool geen andere keus. De kleine klassen hebben meer geld nodig dan zij nu krijgen van het ministerie van Onderwijs. Om toch goed onderwijs te kunnen geven, leveren de huidige docenten liever wat salaris in. Ook worden veel vrijwilligers ingezet. De eis van 20 procent onbetaald werken blijft daarom overeind staan.
© Nationale Onderwijsgids
Ik vraag me net als Eef af wat de ouders hiervan vinden. Op deze vacature komen waarschijnlijk alleen diegenen af die op andere, normaal betalende scholen geen kans maken. Dan zit je kind wel fijn in een kleine klas, maar met een matige leerkracht.
Kleine klassen oké. Geld moet er voor komen of is er misschien al maar staat fijn op een spaarrekening zoals bij andere schoolbesturen. Al het geld dat van het ministerie komt moet naar het onderwijs. Dit kun je toch niet verantwoorden naar de ouders. " We hebben kleinere klassen maar niet genoeg leerkrachten". ??
Het klinkt nobel van deze school en docenten, maar ze helpen de onderwijskwaliteit nog verder naar de mallemoere. Een nog groter lerarentekort, nog meer burnouts. In plaats van de problemen af te wentelen op de leraren (en daarmee op de leerlingen), beter wat ruggengraat tonen richting de politiek verantwoordelijken.