Culturele instellingen kunnen tot 17 oktober 2016 een aanvraag indienen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie voor de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit in het primair onderwijs Fonds voor Cultuurparticipatie. Deze 'penvoerder' werkt altijd samen met andere culturele instellingen, scholen, pabo’s en kunstvakonderwijs. Dat meldt Landelijk Kennisinstituut cultuureducatie en amateurkunst (LKCA).
Met de regeling wil het fonds de kwaliteit van cultuureducatie in het primair onderwijs bevorderen door subsidies beschikbaar te stellen. De regeling richt zich op een verdieping van wat in 2013–2016 is gerealiseerd op het gebied van cultuureducatie in het primair onderwijs én op het vergroten van het aantal deelnemende scholen aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. De verdieping vindt plaats op scholen die al deelnemen aan de regeling door cultuureducatie verder te implementeren en te verankeren in het onderwijscurriculum. Scholen die nog niet deelnemen aan de regeling krijgen de kans zich aan te sluiten bij het programma en goede cultuureducatie te verankeren in het onderwijscurriculum. Alle deelnemende scholen doorlopen hun eigen proces en ontwikkelen een plan dat past bij de onderwijsvisie van de school.
Het fonds wil graag dat in 2020 cultuureducatie in het onderwijscurriculum is geïmplementeerd met doorlopende leerlijnen, het is verankerd in het schoolbeleid, scholen beschikken over deskundige leraren en educatief medewerkers, er veel kennisdeling en inspiratienetwerken plaatsvinden en aansluiting tussen binnen- en buitenschools aanbod.
De tussentijdse evaluatiecommissie voor de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2013–2016 heeft eind 2014/begin 2015 een ronde langs een aantal deelnemende penvoerders gemaakt. Op basis van deze ronde en de reflecties die alle penvoerders hebben opgesteld, heeft zij verslag uitgebracht. De aanbevelingen uit dit rapport zijn in deze regeling verwerkt.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids.