Normal_onderzoek_coronapandemie_leidt_tot_blijvende_verandering_in_lesmethode

Uit onderzoek door Rackspace Technology, leverancier van integrale multicloudoplossingen, blijkt dat nagenoeg alle onderwijs- en onderzoeksinstellingen de lesmethode en -inhoud flink hebben aangepast sinds de uitbraak van de coronapandemie. Dat meldt Rackspace Technology in een persbericht.

Het onderzoek ‘How COVID-19 is reshaping campus technology’ toont aan dat het aantal digitale toepassingen binnen korte tijd enorm is gegroeid. Hoewel een opmerkelijk hoog percentage van de respondenten denkt dat deze veranderingen permanent zijn, zegt slechts de helft van hen klaar te zijn voor deze digitale transformatie.

Stroomversnelling

De sinds de uitbraak van de coronapandemie getroffen maatregelen hebben de digitale transformatie bij vrijwel alle onderwijsinstellingen in een stroomversnelling gebracht. Bijna de helft (45 procent) van de respondenten zegt bijvoorbeeld dat het gebruik van sociale media voor studiegroepen is toegenomen. Volgens 20 procent zet men vaker oplossingen in voor online samenwerking tijdens colleges. En 14 procent zag het gebruik van vooraf opgenomen lesmaterialen voor zelfstudie toenemen.

Permanent karakter

Een kleiner aantal respondenten zag het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) toenemen voor monitoring en beoordeling (11 procent) of voor transcriptie van onlinecolleges, bijvoorbeeld voor slechthorende studenten (10 procent). Opmerkelijk veel respondenten van de onderwijsafdeling denken dat de veranderingen die het gevolg zijn van de coronapandemie een permanent karakter hebben

Door: Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres