Lerarenopleiders en de Vereniging Hogescholen lieten onlangs doorschemeren niet te veel nadruk te willen leggen op correct taalgebruik binnen de lerarenopleidingen. Op die manier hopen zij de opleiding voor docent diverser te maken. De Tweede Kamer reageert ontsteld op de uitspraak en pleit voor bescherming van goed Nederlands taalgebruik. Dat meldt ScienceGuide.
De uitspraak over de soepelere taaleisen kwam van lerarenopleiders van Inholland en Hogeschool Rotterdam en de portefeuillehouder lerarenopleidingen van de Vereniging Hogescholen, Nienke Meijer. Te veel focus op bijvoorbeeld d’s en t’s zou volgens hen studenten met een bi-culturele achtergrond uitsluiten.
PVV-Kamerlid Harm Beertema wil dat de Tweede Kamer een motie indient tegen deze bi-culturele taalcultuur. Het opgeven van de eigen taal is volgens hem te belachelijk voor woorden. Hij spreekt van zogenaamde ‘taalvandalen’ die de Nederlandse taal niet serieus nemen. Het feit dat het hier om lerarenopleiders gaat, is wat betreft Beertema extra kwalijk.
De zorgen en verontrustende gedachten werden gedeeld door D66-Kamerlid Paul van Meenen. Geen eisen stellen aan leerlingen zal juist averechts werken,volgens hem. Beertema voegt daaraan toe dat de kloof tussen hogeropgeleiden en lageropgeleiden alleen maar groter wordt als er niet wordt ingegrepen om de taal te beschermen. Die tweedeling moet koste wat kost voorkomen worden, stelt hij vast.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids